Första kyrkolagsutskottets betänkande
1996:9

Hyreskostnad för prästbostad

Till utskottet har hänvisats motion KMot 1996:44 av Bengt Englund, vari hemställs

att kyrkomötet måtte hos Centralstyrelsen begära att framtida hyreskostnader för prästbostäder debiteras som kallhyra.

Beträffande den närmare motiveringen hänvisas till motionen.

Gällande rätt

Bestämmelser om tjänstebostad finns i 34 kap kyrkolagen. Enligt dessa bestämmelser ankommer det på pastoratet att besluta om tjänstebostad skall anvisas innehavaren av en tjänst som kyrkoherde eller komminister. Om tjänsten är tillsatt får pastoratet meddela eller upphäva ett sådant beslut bara om den som innehar tjänsten samtycker. Domkapitlet kan i vissa fall ge tjänsteinnehavaren dispens från skyldigheten att bebo tjänstebostaden. Hyran fastställs av egendomsnämnden enligt de särskilda reglerna härför som finns i förordningen (1989:89) om tjänstebostäder för biskopar och präster. I 4 föreskrivs följande:

Hyran för en tjänstebostad skall motsvara hyran för bostäder som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga med tjänstebostaden. Hänsyn skall dock tas till de särskilda förhållanden som betingas av bostadens karaktär av tjänstebostad.

Om tjänstebostadens lägenhetsyta är större än 100 kvadratmeter skall inte någon hyra beräknas för den överskjutande ytan.

I hyran skall ingå kostnader för värme och varmvatten.

Den begränsning som finns vad gäller den yta på vilken bruksvärdet ska beräknas motiveras av bostadstvånget. Många, för att inte säga, de flesta tjänstbostäder har en yta som vida överstiger 100 kvadratmeter. Utan en begränsningsregel skulle tjänstebostadsinnehavaren tvingas betala en i förhållande till inkomsten i vissa fall orimligt hög hyra.

Ett tillgodoseende av motionärens önskemål skulle innebära att tjänstebostadsinnehavaren fick svara för hela uppvärmningskostnaden av bostaden. För många skulle detta medföra en avsevärd höjning av boendekostnaderna, i en del fall till sådana nivåer att det enligt utskottet kunde bedömas som oskäligt med hänsyn till gällande bostadstvång.

Utskottet vill i detta sammanhang även erinra om ändamålet med prästgårdarnas förvaltning. Definitionsmässigt är de att hänföra till kyrklig jord, vilket enligt 41 kap. 9 andra stycket kyrkolagen innebär att de skall förvaltas så effektivt som möjligt men utan kravet på bästa möjliga avkastning. Prästgårdarna är därmed inte en del av pastoratens finansförmögenhet utan deras funktion är primärt att tjäna som bostad för församlingens präst. Det pastorat som väljer att ha kvar tjänstebostadstvånget för sin församlingspräst bör därför betrakta kostnaderna för prästgården som en kostnad för den kyrkliga verksamheten. Ett sätt att minska dessa kostnader är att i enlighet med ovan refererade bestämmelser fatta beslut om att avskaffa tjänstebostadstvånget.

Reglerna om tjänstebostad och hyressättning fastställs idag av riksdag och regering. Kommande relationsförändring mellan Svenska kyrkan och staten får till följd att dessa regler inte längre kommer att gälla. Behovet av och innehållet i en motsvarande inomkyrklig reglering får därmed prövas inom ramen för det nu pågående inomkyrkliga utredningsarbetet. På grund härav och med hänvisning till vad utskottet ovan anfört föreslår utskottet att motionen avslås.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

beträffande hyreskostnad för prästbostad

att kyrkomötet avslår motion KMot 1996:44.

Sigtuna den 26 augusti 1996

På första kyrkolagsutskottets vägnar

Evert Josefsson

Patrik Tibbling

Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Britas Lennart Eriksson, Börje Dahlvid, Sven Håkansson, Else-Maj Silvernagel, Ann-Marie Nilsson, Alvar Gahm, Inger Lifv, Åsa Ingårda, Kerstin Linder, Karl-Johan Nilsson, Göran Petterson, Gunnar Blomgren, Nils Gårder, Åke Blomqvist.

Biskop K G Hammar har deltagit i utskottets överläggningar.