Första kyrkolagsutskottets betänkande
1996:9
Hyreskostnad för prästbostad
Till utskottet har hänvisats motion KMot 1996:44 av Bengt Englund, vari hemställs
att kyrkomötet måtte hos Centralstyrelsen begära att framtida hyreskostnader för
prästbostäder debiteras som kallhyra.
Beträffande den närmare motiveringen hänvisas till motionen.
Gällande rätt
Bestämmelser om tjänstebostad finns i 34 kap kyrkolagen. Enligt dessa bestämmelser ankommer
det på pastoratet att besluta om tjänstebostad skall anvisas innehavaren av en tjänst som
kyrkoherde eller komminister. Om tjänsten är tillsatt får pastoratet meddela eller upphäva ett
sådant beslut bara om den som innehar tjänsten samtycker. Domkapitlet kan i vissa fall ge
tjänsteinnehavaren dispens från skyldigheten att bebo tjänstebostaden. Hyran fastställs av
egendomsnämnden enligt de särskilda reglerna härför som finns i förordningen (1989:89) om
tjänstebostäder för biskopar och präster. I 4 föreskrivs följande:
Hyran för en tjänstebostad skall motsvara hyran för bostäder som med hänsyn till
bruksvärdet är likvärdiga med tjänstebostaden. Hänsyn skall dock tas till de särskilda
förhållanden som betingas av bostadens karaktär av tjänstebostad.
Om tjänstebostadens lägenhetsyta är större än 100 kvadratmeter skall inte någon
hyra beräknas för den överskjutande ytan.
I hyran skall ingå kostnader för värme och varmvatten.
Utskottet
Den begränsning som finns vad gäller den yta på vilken bruksvärdet ska beräknas motiveras av
bostadstvånget. Många, för att inte säga, de flesta tjänstbostäder har en yta som vida överstiger
100 kvadratmeter. Utan en begränsningsregel skulle tjänstebostadsinnehavaren tvingas betala en
i förhållande till inkomsten i vissa fall orimligt hög hyra.
Ett tillgodoseende av motionärens önskemål skulle innebära att tjänstebostadsinnehavaren fick
svara för hela uppvärmningskostnaden av bostaden. För många skulle detta medföra en avsevärd
höjning av boendekostnaderna, i en del fall till sådana nivåer att det enligt utskottet kunde
bedömas som oskäligt med hänsyn till gällande bostadstvång.
Utskottet vill i detta sammanhang även erinra om ändamålet med prästgårdarnas förvaltning.
Definitionsmässigt är de att hänföra till kyrklig jord, vilket enligt 41 kap. 9 andra stycket kyrkolagen innebär att de skall förvaltas så effektivt som möjligt men utan
kravet på bästa möjliga avkastning. Prästgårdarna är därmed inte en del av pastoratens
finansförmögenhet utan deras funktion är primärt att tjäna som bostad för församlingens präst.
Det pastorat som väljer att ha kvar tjänstebostadstvånget för sin församlingspräst bör därför
betrakta kostnaderna för prästgården som en kostnad för den kyrkliga verksamheten. Ett sätt att
minska dessa kostnader är att i enlighet med ovan refererade bestämmelser fatta beslut om att
avskaffa tjänstebostadstvånget.
Reglerna om tjänstebostad och hyressättning fastställs idag av riksdag och regering. Kommande
relationsförändring mellan Svenska kyrkan och staten får till följd att dessa regler inte längre
kommer att gälla. Behovet av och innehållet i en motsvarande inomkyrklig reglering får därmed
prövas inom ramen för det nu pågående inomkyrkliga utredningsarbetet. På grund härav och
med hänvisning till vad utskottet ovan anfört föreslår utskottet att motionen avslås.
Hemställan
Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet
beträffande hyreskostnad för prästbostad
att kyrkomötet avslår motion KMot 1996:44.
Sigtuna den 26 augusti 1996
På första kyrkolagsutskottets vägnar
Evert Josefsson
Patrik Tibbling
---
Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Britas Lennart Eriksson, Börje Dahlvid, Sven
Håkansson, Else-Maj Silvernagel, Ann-Marie Nilsson, Alvar Gahm, Inger Lifv, Åsa Ingårda,
Kerstin Linder, Karl-Johan Nilsson, Göran Petterson, Gunnar Blomgren, Nils Gårder, Åke
Blomqvist.
Biskop K G Hammar har deltagit i utskottets överläggningar.
|