Första kyrkolagsutskottets betänkande
1996:4

Förtroendevaldas skyldigheter

Till utskottet har hänvisats motion KMot 1996:30 av Ann Larsson, vari hemställs

att kyrkomötet som sin mening ger Centralstyrelsen till känna vad i motionen anförts, så att utredningsgruppen som skall behandla de kyrkliga valen m.m. ges i uppdrag att beakta denna och liknande frågor.

Motionen har avseende på den situation som kan uppstå om alla förtroendevalda i ett beslutande organ samtidigt under mandatperioden lämnar sina uppdrag. För de närmare motiveringarna hänvisas till motionen.

Kyrkomötet behandlade vid 1995 års sammanträde med anledning av en motion frågan om behovet av regler för det fall att beslutande organ i kyrkokommuner förlorar beslutförheten på grund av otillräckligt antal ledamöter.

En av de situationer som 1995 års motion tog sikte på var att någon allvarlig konflikt föranlett avsägelser i större omfattning. Med avseende härpå konstaterade utskottet bl.a. att en förtroendevald saknar ovillkorlig rätt att frånträda uppdraget. Avsägelser i protest med konsekvens att ett organ rent av kom att sakna ledamöter under omständigheter som avsågs i 1995 års motion, var enligt utskottets mening inte förenliga vare sig med lagens bokstav eller anda. Utskottet tog på anförda skäl avstånd från tanken på särskilda regler och hemställde om avslag på motionen. Kyrkomötet beslöt utan debatt i enlighet med utskottets hemställan (1 KL 1995:10, kyrkomötets protokoll 24 augusti 1995 under 11).

Motion 30 tar sikte på samma fråga som nämnts ovan. Den händelse som tas upp i denna motion hade vid tiden för utskottets överläggningar berörts i ett beslut av JO den 14 juli 1995 och var känd för utskottet. Utskottet saknar för sin del anledning att nu inta någon annan ståndpunkt än 1995 men har grundad anledning anta att sådana reella problem som uppkommit vid handhavandet av hittillsvarande bestämmelser beaktas under utredningsarbetet inför ändrade relationer mellan staten och kyrkan.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

beträffande förtroendevaldas skyldigheter

att kyrkomötet avslår motion KMot 1996:30.

Sigtuna den 23 augusti 1996

På första kyrkolagsutskottets vägnar

Evert Josefsson

Sten Pålsson

Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Britas Lennart Eriksson, Gurli Nylund, Sven Håkansson, Else-Maj Silvernagel, Lennart Bong, Alvar Gahm, Inger Lifv, Åsa Ingårda, Kerstin Linder, Karl-Johan Nilsson, Göran Petterson, Gunnar Blomgren, Nils Gårder, Åke Blomqvist.