Motion till kyrkomötet

1996:30

av Ann Larsson
om bestämmelser om de kyrkligt förtroendevaldas skyldigheter

I Stuguns och Borgvattnets pastorat i Härnösands stift uppstod för en tid sedan det problemet att alla förtroendevalda lämnade sina uppdrag. Särskilt vid den då aktuella tidpunkten när utdebitering skulle bestämmas blev detta ett tillstånd som väckte uppmärksamhet i hela landet. En nödlösning -- juridiskt sett kanske inte helt korrekt -- fick tillgripas.

För att undvika att dylika förhållanden upprepas anser jag att Utredningsgruppen för de kyrkliga valen m.m., bör uppmärksammas på nämnda problem, så att bestämmelser för undvikande av att liknande situationer uppstår införes.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställer jag

att kyrkomötet som sin mening ger Centralstyrelsen till känna vad i motionen anförts så att utredningsgruppen som skall behandla de kyrkliga valen m.m. ges i uppdrag att beakta denna och liknande frågor.

Bromma den 7 juni 1996

Ann Larsson