Första kyrkolagsutskottets betänkande
1996:3

Etiska placeringar

Till utskottet har hänvisats motion KMot 1996:19 av Evy Jonsson vari hemställs

att kyrkomötet hos regeringen begär sådan ändring i kyrkolagen att ideologiska placeringar av kyrkans kapital möjliggöres.

Beträffande den närmare motiveringen hänvisas till motionen.

Läronämnden har avgivit yttrande i ärendet, Ln 1996:9, vilket bilägges detta betänkande.

Bakgrund

Frågan om etiska placeringar och den därmed sammanhängande frågan om församlingarnas möjligheter att medverka i internationellt biståndsarbete har vid ett flertal tillfällen behandlats av såväl kyrkomötet som ombudsmötet. Senast vid 1995 års kyrkomöte var frågan föremål för behandling. I anledning av en motion med begäran om regler för att möjliggöra för kyrkan att förvalta sitt kapital i trohet mot evangeliet, t.ex. genom den Ekumeniska U-banken, uttalade ekonomiutskottet (KEo 1995:3) bl.a. att det ville uppmärksamma en eventuell framtida utredningsgrupp på behovet av en kyrkorättslig reglering, där kallelsen att vittna om den kristna tron, att hjälpa människor i nöd och arbeta för en rättvisare fördelning av jordens resurser, möjliggjordes för församlingarna.

I betänkandet fanns redovisat ett rättsfall från 1991, av vilket framgår att frågan om etiska placeringar har en direkt koppling till den s.k. lokaliseringsprincipen.

Även ombudsmötet behandlade 1995 en motion om etiska placeringar. På hemställan av ekonomiutskottet (OEo 1995:504) uppdrogs åt SFRV:s styrelse att ta fram och sprida material för att ge kunskap och stimulans om etiska placeringar. Utskottet anförde dock att det fanns laghinder för etiska placeringar av kyrkokommunala medel men att dessa borde överbryggas, ytterst genom lagändring.

I de av Centralstyrelsen fastställda direktiven till det inomkyrkliga utredningsarbetet i anledning av kommande relationsförändring har nu aktuella frågor beaktats. I de delar av direktiven som riktar sig till den utredningsgrupp som skall behandla frågor som avser arbetet på de tre kyrkliga nivåerna, den s.k. nivåutredningen, anges bl.a. följande:

"I utredningsarbetet skall hänsyn tas till 1995 års kyrkomötes beslut om de regler för förvaltningen av kyrkans kapital, som är av betydelse för bestämningen av församlingens kompetens (kskr 1995:10, KEo 1995:3). En samverkan behöver på denna punkt ske med utredningsarbetet om kyrklig ekonomi och egendom."

De särskilda direktiven till utredningsgruppen för ekonomi och egendom anger också att beslutet av 1995 års ombudsmöte om etiska placeringar (oskr 1995:521, OEo 1995:504) ska beaktas.

Utskottet har vid ett flertal tidigare tillfällen betonat Svenska kyrkans ansvar för medmänniskor utanför landets gränser. De rättsliga hinder som tidigare förelegat för församlingarnas möjligheter att aktivt delta i arbetet kommer inte längre att vara aktuella. Svenska kyrkan kommer efter sekelskiftet att själv få bestämma hur det diakonala ansvaret skall kunna utövas på alla nivåer inom kyrkan.

Av direktiven framgår att de nu öppnade möjligheterna ska prövas i utredningsarbetet med beaktande av kyrkomötets tidigare ställningstagande i denna fråga.

Det saknas, enligt utskottets mening, anledning att initiera något lagstiftningsärende i enlighet med motionsyrkandet. På grund härav och med hänvisning till det pågående inomkyrkliga utredningsarbetet saknas anledning att bifalla motionen. Den bör därför avslås.

Med hänvisning till vad utskottet anfört hemställer utskottet beträffande etiska placeringar

att kyrkomötet avslår motion KMot 1996:19.

Sigtuna den 23 augusti 1996

Evert Josefsson

Patrik Tibblin

Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Britas Lennart Eriksson, Gurli Nylund, Sven Håkansson, Else-Maj Silvernagel, Lennart Bång, Alvar Gahm, Inger Lifv, Åsa Ingårda, Kerstin Linder, Karl-Johan Nilsson, Göran Petterson, Gunnar Blomgren, Nils Gårder, Åke Blomqvist.