Styrelsens för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet skrivelse till ombudsmötet

1995:504

Svenska kyrkans församlingsnämnds verksamhetsberättelse för år 1994

____________________

Styrelsen för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet överlämnar denna skrivelse till ombudsmötet.

Sigtuna den 17 maj 1995

Gunnar Weman

Anders Lindberg

Skrivelsens huvudsakliga innehåll

skrivelsen lämnas en redogörelse för Svenska kyrkans församlingsnämnds verksamhet under år 1994.

Innehållsförteckning

1 Styrelsens överväganden

2 Utdrag ur styrelsens protokoll

Observera! Bilagan till denna skrivelse fins inte publicerad elektroniskt. Se kryckta handlingar.

Bilaga 1 Svenska kyrkans församlingsnämnds verksamhetsberättelse för år 1994

1 Styrelsens överväganden

Enligt 15 paragrafen instruktionen för Svenska kyrkans församlingsnämnd skall nämnden varje år lämna en verksamhetsberättelse samt en redogörelse för sin förvaltning föregående kalenderår.

Enligt 17 paragrafen instruktionen skall verksamhetsberättelsen och redogörelsen för nämndens förvaltning överlämnas till stiftelsens styrelse senast den 1 april. Styrelsen får yttra sig över verksamhetsberättelsen.

Enligt 18 paragrafen överlämnas verksamhetsberättelsen av stiftelsens styrelse till kyrkomötet och ombudsmötet. Ombudsmötet granskar nämndens verksamhet året efter det år berättelsen avser.

Nämnden har den 3 april 1995 beslutat att avge en redogörelse för nämndens verksamhet under år 1994. Redogörelsen fogas till detta ärende som bilaga.

Styrelsen vill understryka Församlingsnämndens allt starkare betoning av vikten av att i samverkan med stift och församlingar hämta fram, analysera och förmedla vidare sådana initiativ och modeller som kan medföra positiv församlingsutveckling. Inom ramen för detta prioriteras arbete med det gemensamma ansvaret för församlingens gudstjänst och vikten av att öppna för den enskildes erfarenhet och kunskap inte bara i gudstjänst utan i hela församlingslivet.

2 Utdrag ur styrelsens protokoll

Utdrag ur protokoll vid sammanträde med styrelsen för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet den 17 maj 1995.

Närvarande: ärkebiskop Gunnar Weman, ordförande, samt ledamöterna Anders Svärd, Carl-Eric Lundgren, Birger Hassel, Kerstin Bergman, Christina Odenberg, Solveig Olsson, Sven-E Kragh, Dag Sandahl, Urban Gibson, Birgitta Ericsson Löfgren, Bengt Gustafsson och Gunvor Hagelberg samt tjänstgörande ersättarna Bengt Berg och Karin Gustafson.

Föredragande: planeringschef Anders Lindberg

______________

Styrelsen beslutar att till ombudsmötet avge skrivelsen 1995:504 Svenska kyrkans församlingsnämnds verksamhetsberättelse för år 1994.