Organisationsutskottets betänkande

1995:508

Svenska kyrkans församlingsnämnds verksamhetsberättelse för år 1994

Till utskottet har för beredning hänvisats Svenska kyrkans församlingsnämnds verksamhetsberättelse för år 1994 (StSkr 1995:504)

Yttranden

Yttranden har inhämtats från gudstjänstutskottet (bilaga 1) samt från församlingsutskottet (bilaga 2)

Utskottet har vid sin genomgång av skrivelsen inte funnit något som påkallar särskilt uttalande från ombudsmötets sida.

Utskottet hemställer

att ombudsmötet lägger Svenska kyrkans församlingsnämnds verksamhetsberättelse för år 1994 (StSkr 1995:504) med godkännande till handlingarna.

Sigtuna den 22 augusti 1995

På organisationsutskottets vägnar

Birgitta Johansson

Georg Andrén

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Inger Krantz, Iréne Pierazzi, Birgitta Björner,Jan-Erik Forsberg, Börje Henriksson, Berit Möllebäck, Bengt Englund, Sten Johansson, Marianne Kronberg, Gudrun Larsén, Kjell Söderberg, Birgitta Reimer, Jan Anders Jansson, Runar Patriksson.

Biskop Henrik Svenungsson och biskop Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar.

Bilaga 1

Gudstjänstutskottet

Gudstjänstutskottets yttrande 1995:501 y

Till organisationsutskottet

Med anledning av från organisationsutskottet inkommen begäran, vill gudstjänstutskottet avge följande yttrande över Svenska kyrkans församlingsnämnds verksamhetsberättelse för år 1994, avseende den del av denna som ligger inom gudstjänstutskottets arbetsområde.

Gudstjänstutskottet noterar med glädje och tacksamhet att det i församlingsnämnden sker ett betydande och viktigt arbete. Som exempel på detta vill utskottet framhålla den i serien "Mitt i församlingen" utgivna läroboken Gudstjänst i Svenska kyrkan.

Gudstjänstutskottet har sålunda inte något att erinra mot den avgivna verksamhetsberättelsen.

Sigtuna 17 augusti 1995

Glenn Håkansson

Michael Kjörling

Närvarande:

Glenn Håkansson, ordf, Rune Entelius, Asta Karlsson, Bengt Ivar Peterson, Ulla Fransson, Karl-Henrik Eriksson, Anders Åkerlund, Sven G Månsson, Ann-Marie Nylander, Claes Gunnarsson, Per-Göran Rosén, Birgitta Ågebrant, Bengt Linvall, Pekka Heikkinen, Einar Malmström.

Biskop Biörn Fjärstedt har deltagit i utskottets överläggningar.

Bilaga 2

Församlingsutskottets yttrande Ombudsmötet

1995:501 y OF 1995:501 y

om Svenska kyrkans församlingsnämnds

verksamhetsberättelse för år 1994

Till organisationsutskottet

Utskottet har beretts tillfälle att yttra sig över StSkr 1995:504 med verksamhetsberättelse för församlingsnämnden för år 1994.

I samband med behandlingen av ärendet har utskottet beretts tillfälle att ställa frågor till församlingsnämndens ordförande och direktor.

Utskottet konstaterar att utifrån de resurser som stått till förfogande för Församlings-nämnden och dess kansli har ett förtjänstfullt arbete utförts under året. Enligt vad utskottet erfarit har den långa vakanssättningen av direktorstjänsten, från 1 mars till årets slut samt samlokaliseringen till Uppsala av nämndens kansli och den rikskyrkliga organisationen inverkat på arbetsförutsättningarna.

Utskottet vill även detta år påtala att Församlingsnämnden inte givits erforderliga resurser för att möta kraven och förväntningarna från kyrkomöte, ombudsmöte, stift, församlingar, andra kyrkliga organisationer bland annat Svenska Kyrkans Unga, Sveriges Kristna Råd och Sveriges Kyrkliga Studieförbund. Utskottet finner det angeläget att nämnden inte ges fler uppgifter än de ekonomiska resurserna medger samtidigt som man välkomnar nämndens strävan efter att utveckla nya kostnadseffektivare arbetsmetoder där samverkan med och mellan stiften utgör en viktig del.

Utskottet beklagar att nämnden inte kunnat arbeta med Svenska kyrkans policyfrågor avseende de arbetsområden som genom nämndens förändrade organisation nu bedrivs av Sveriges Kristna Råd och Svenska Kyrkans Unga. Utskottet emotser därför till nästa verksamhetsberättelse att det medtages. Vidare att verksamhetsberättelsen inleds med en tydlig målprecisering och att det skall framgå vilka teologiska och ekonomiska avvägningar nämnden härvid gjort.

Utskottet noterar med tillfredställelse den tydliga redovisning av avslutade och inte avslutade projekt som tillkommit i 1994 års verksamhetsberättelse och ser gärna att denna till ett annat år kompletteras med handläggarnamn.

Nämnden producerar ett stort antal tidskrifter som riktar sig till olika målgrupper inom kyrkan. Utskottet konstaterar att detta arbete är resurskrävande och anser mot bakgrund av snäva ekonomiska ramarna som står till nämndens förfogande att en kapacitets- och kvalitetsmässig koncentration bör ske och att man bör öka tidskrifternas attraktivitet så att de får en större prenumerantstock.

I övrigt har utskottets granskning av nämndens verksamhetsberättelse inte föranlett några synpunkter att notera. Utskottet vill uttrycka sin tacksamhet till styrelse och medarbetare för värdefullt arbete under år 1994.

Sigtuna 17 augusti 1995

På församlingsutskottets vägnar

Margareta Carlenius

Marie Schött

Närvarande: Margareta Carlenius, ordförande, Björn-Eric Carlsson, Marianne Upmark, Håkan Engström, Hans Hernström, Gunnar Prytz, Ulla Göransson, Berit Bergman, Stig-Göran Fransson, Gunnar Sehlberg, Curt Forsbring, Stig Carlsson, Roland Johansson, Tomas Forsner och Ann Larsson.

Biskop Lars-Göran Lönnermark och biskop Claes-Bertil Ytterberg har deltagit i utskottets överläggningar.