Organisationsutskottets betänkande

1995:4

Kyrkomötets revisorer

Till organisationsutskottet har överlämnats KMot 1995:66 av Nils Gårder m fl, vari hemställs

att kyrkomötet beslutar om sådana ändringar att sju revisorer skall utses varav en skall vara auktoriserad.

Beträffande motiven för motionen hänvisas till denna.

Ombudsmötets organisationsutskott har i betänkande OO 1995:505 föreslagit att SFRV:s stadgar ändras så att stiftelsens verksamhet skall revideras av sju av ombudsmötet valda revisorer varav minst en revisor skall vara auktoriserad. Skälen för detta är att tillgodose den nya stiftelselagens krav på auktoriserad revisor. Utskottet får i övrigt hänvisa till vad ombudsmötets organisationsutskott anfört i sitt betänkande.

För att tillgodose önskan om en samordning av revisionen inom rikskyrkan bör motsvarande ändring göras i 10 kyrklig kungörelse (SKFS 1989:9) med instruktion för Svenska kyrkans centralstyrelse. Utskottet lägger fram förslag till sådan ändring, bil.

Utskottet hemställer

att kyrkomötet med anledning av KMot 1995:66 antar utskottets i bil framlagda förslag till kungörelse om ändring av kyrklig kungörelse med instruktion för Svenska kyrkans centralstyrelse.

På organisationsutskottets vägnar

Sigtuna den 21 augusti 1995

Birgitta Johansson

Carl Norström

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Lars Starkerud, Birgitta Björner, Iréne Pierazzi, Göte Karlsson, Kerstin Björk, Berit Möllebäck, Bengt Englund, Sten Johansson, Margareta Holmberg, Gudrun Larsén, Kjell Söderberg, Birgitta Reimer, Jan Anders Jansson, Runar Patriksson.

Biskop Henrik Svenungsson och biskop Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar.

KO 1995:4

Bilaga

Kyrklig kungörelse

om ändring i kyrkliga kungörelsen (SKFS 1989:9) med instruktion för Svenska kyrkans centralstyrelse

Nuvarande lydelse

Föreslagen lydelse

Redovisning och revision

Centralstyrelsens verksamhet revideras av sex revisorer.

Centralstyrelsens verksamhet revideras av sju revisorer, varav minst en skall vara auktoriserad revisor.

Denna kungörelse träder i kraft omedelbart och skall tillämpas vid val av revisorer vid 1995 års kyrkomöte.