Organisationsutskottets betänkande

1995:505

Ombudsmötets revisorer

Till organisationsutskottet har överlämnats OMot 1995:538 av Nils Gårder m fl, vari hemställs

att ombudsmötet beslutar om sådana ändringar att sju revisorer skall utses varav en skall vara auktoriserad.

I motionen framhålls att ombudsmötet väljer sex revisorer. För att tillgodose den nya stiftelselagens krav föreslås att ytterligare en revisor skall utses och att denne skall vara auktoriserad.

Den 1 januari 1996 träder en ny stiftelselag i kraft. Av bestämmelser om revision i 4 kap. i denna lag följer att för revision av SFRV:s verksamhet skall finnas minst en auktoriserad revisor. Till följd härav bör ändring ske av 8 i stadgar för SFRV.

Utskottet lägger fram förslag till sådan stadgeändring, bil.

Utskottet vill i sammanhanget erinra om att till revisor även kan utses ett auktoriserat revisionsbolag. Vidare vill utskottet fästa uppmärksamhet på tillämpliga bestämmelser i lagen om offentlig upphandling.

Utskottet hemställer

att ombudsmötet med anledning av OMot 1995:538 antar det i bil. framlagda förslaget till ändring i stadgar för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet.

På organisationsutskottets vägnar

Sigtuna den 21 augusti 1995

Birgitta Johansson

Carl Norström

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Lars Starkerud, Birgitta Björner, Iréne Pierazzi, Göte Karlsson, Kerstin Björk, Berit Möllebäck, Bengt Englund, Sten Johansson, Margareta Holmberg, Gudrun Larsén, Kjell Söderberg, Birgitta Reimer, Jan Anders Jansson, Runar Patriksson.

Biskop Henrik Svenungsson och biskop Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar.

OO 1995:505

Bilaga

Stadgar för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet

Revision

Nuvarande lydelse

8 Stiftelsens verksamhet revideras av sex av ombudsmötet för varje valperiod valda revisorer bland vilka ombudsmötet väljer en ordförande och en vice ordförande.

Föreslagen lydelse

8 Stiftelsens verksamhet revideras av sju av ombudsmötet för varje valperiod valda revisorer bland vilka ombudsmötet väljer en ordförande och en vice ordförande. Minst en revisor skall vara auktoriserad revisor.