Organisationsutskottets betänkande

1995:3

Ansvaret för informationsfrågor inom kyrkomötets beredningsorgan

Till organisationsutskottet har överlämnats KMot 1995:37 av Roland Johansson, vari hemställs

1. att kyrkomötet beslutar att utöka antalet fasta utskott med ett informationsutskott.

2. att kyrkomötet - om yrkande 1 inte finner kyrkomötets gillande - beslutar att föra över informationsfrågor till församlingsutskottet.

I motionen anförs bl a följande. För att informationsfrågorna skall bli bättre behandlade och ges högre dignitet bör kyrkomötet inrätta ett informationsutskott. Vi lever i ett informationssamhälle där informationsteknologi och multimedia utvecklas mycket snabbt. Kyrkan måste följa med i utvecklingen. Enligt kyrkomötets arbetsordning ligger informationsfrågor under kulturutskottet, vilket ger en felaktig bild av vad information är. Kultur handlar mer om bevarande, medan information är något som rör nuläget och framför allt skall hjälpa kyrkan att tala om vad den har att erbjuda. Sådana frågor bör behandlas i församlingsutskottet.

Kulturutskottet har avgett yttrande, bil. I yttrandet framhålls bl a följande. Antalet ärenden rörande informationsfrågor som remitterats till kulturutskottet har varit betydande. Informationsfrågorna har på intet sätt kommit i skymundan i utskottets arbete. Risken att så skulle ske är däremot stor i det ofta mer arbetstyngda församlingsutskottet.

Av kulturutskottets yttrande framgår att informationsfrågorna inte kommit i skymundan i kulturutskottets hittillsvarande arbete. Enligt organisationsutskottets mening saknas anledning befara att kulturutskottet i fortsättningen inte skulle komma att behandla informationsfrågorna på ett tillfredsställande sätt. Organisationsutskottet kan inte heller i övrigt finna något skäl att tillstyrka en ändring av kyrkomötets arbetsordning såvitt gäller beredningsansvaret för informationsfrågor. Utskottet avstyrker motionen.

Utskottet hemställer

att kyrkomötet avslår KMot 1995:37.

På organisationsutskottets vägnar

Sigtuna den 21 augusti 1995

Birgitta Johansson

Carl Norström

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Lars Starkerud, Birgitta Björner, Iréne Pierazzi, Göte Karlsson, Kerstin Björk, Berit Möllebäck, Bengt Englund, Sten Johansson, Margareta Holmberg, Gudrun Larsén, Kjell Söderberg, Birgitta Reimer, Jan Anders Jansson, Runar Patriksson.

Biskop Henrik Svenungsson och biskop Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar.

BilagaKulturutskottets yttrande

1995:1y

över KMot 1995:37 om ansvaret för informationsfrågor inom kyrkomötets beredningsorgan

Till organisationsutskottet

Kulturutskottet har beretts tillfälle att yttra sig över KMot 1995:37 av Roland Johansson, i vilken hemställs

2. att kyrkomötet - om yrkande 1 inte finner kyrkomötets gillande - beslutar att föra över informationsfrågorna till församlingsutskottet.

Ombudsmötet antog 1989 den arbetsordning enligt vilken ärenden fördelas mellan utskotten på det sätt som nu är gällande. Kulturutskottet kom i och med den nya arbetsordningen att ersätta det tidigare informationsutskottet. Enligt paragraf 11 i kyrkomötets/ombudsmötets föreskrifter bereder kulturutskottet "ärenden om Svenska kyrkans forskning, Svenska kyrkans kulturarbete, kyrklig information samt övriga ärenden om Svenska kyrkans förhållande till massmedia". Det kan konstateras att om man utgår från utskottets uppgifter hade namn som "forskningsutskottet", "informationsutskottet" eller "medieutskottet" alltså varit lika adekvata.

Kulturutskottet noterar att andelen ärenden rörande informationsfrågor som det fått sig remitterat under åren varit betydande. Informationsfrågorna har på intet sätt kommit i skymundan i utskottets arbete. Risken att så skulle ske är däremot stor i det ofta mer arbetstyngda församlingsutskottet. Utskottet kan inte instämma i motionärens åsikt att kultur mest handlar om "bevarande". Kultur är enligt utskottets definition andlig odling, och det är utskottets mening att dess behandling av kulturfrågor verkar berikande på diskussionerna omkring information och forskning.

Med anledning av vad som ovan anförts rekommenderar kulturutskottet

att organisationsutskottet avstyrker motion 1995:37.

Sigtuna den 18 augusti 1995

På kulturutskottets vägnar

Anders Reinholdsson

Mari Ternbo

Närvarande: Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Kjell R Jönsson, Monica Köpsén, Bo Norrgård, Börje Finnstedt, Åke Lindbergh, Ragnar Jansson, Inga-Lis Moberg, Iwan Andersson, Sigvard Härnring, Margareta Wachtmeister, Helena Tengstrand, Kerstin Zetterberg.

Biskop Martin Lind deltog i utskottets överläggning.