1995:37

av Roland Johansson

om ansvaret för informationsfrågor inom kyrkomötets beredningsorgan

Kyrkan var bland de första att använda massmedia för att informera om sitt budskap. Bibeln trycktes tidigt och kyrkans predikstolar och kyrkbackar var platser för muntlig information.

I dag har Svenska kyrkan inte samma framträdande roll i informationsutbudet. Bibeln är fortfarande en av de mest spridda böckerna och i kyrkorna predikas det från predikstolar. Men vår andel av det totala informationsutbudet har krympt till ett minimum. Varför har det blivit så?

I "Kyrklig kungörelse (SKFS 1983:4) om arbetsordning för kyrkomötet" finns under "4 kap. Kyrkomötets beredningsorgan" 5 angivet att "Utöver det särskilda beredningsutskottet skall följande fasta utskott tillsättas".

Tyvärr saknas ett eget utskott för informationsfrågor. För att få informationsfrågor bättre behandlade och ge dem en högre dignitet anser jag att kyrkomötet bör inrätta ett informationsutskott. Där kan både nuvarande aktuella frågeställningar behandlas liksom helt nya informationsfrågor aktualiseras. Vi lever i ett informationssamhälle där informationsteknologin (IT) och multimedia utvecklas mycket snabbt. Kyrkan måste, för att vara med och ha en framträdande roll, följa med i utvecklingen.

I nuvarande arbetsordning ligger informationsfrågor under kulturutskottet. Jag anser att det ger felaktig bild av vad information är. Kultur handlar mer om bevarande under det att information ur min synvinkel är något som talar om nuläge och framför allt skall hjälpa kyrkan att tala om vad vi har att erbjuda. Detta är frågor som bör behandlas i församlingsutskottet.

Mot bakgrund av det anförda hemställs

1. att kyrkomötet beslutar att utöka antalet fasta utskott med ett informationsutskott

2. att kyrkomötet -- om yrkande 1 inte finner kyrkomötets gillande -- beslutar att föra över informationsfrågor till församlingsutskottet.

Sollentuna den 14 juni 1995

Roland Johansson