Organisationsutskottets betänkande

1995:2

Kyrkomötets gudstjänster

Till organisationsutskottet har överlämnats KMot 1995:10 av Kerstin Kedvall, vari hemställs

att kyrkomötet beslutar om kyrkomötets gudstjänster i enlighet med motionens anda.

Beträffande motiven till motionen hänvisas till denna.

Utskottet får inledningsvis erinra om att enligt 10 kap. 3 kyrkomötets arbetsordning beslutar kyrkomötets ordförande om gudstjänster och andaktsstunder.

Vad som i motionen anförs om förnyelse av gudstjänstlivet finner utskottet i och för sig mycket beaktansvärt. Utskottet bejakar därför i princip motionärens synpunkter om önskvärdheten av förnyelse av gudstjänstformerna. Utskottet anser emellertid att hittillsvarande erfarenheter av kyrkomötets gudstjänster inte ger anledning för kyrkomötet att utfärda några direktiv eller rekommendationer till kyrkomötets ordförande hur denne skall sköta den uppgift som ålagts honom. Mot bakgrund av vad nu sagts avstyrker utskottet motionen.

Utskottet hemställer

att kyrkomötet avslår KMot 1995:10.

På organisationsutskottets vägnar

Sigtuna den 21 augusti 1995

Birgitta Johansson

Carl Norström

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Lars Starkerud, Birgitta Björner, Iréne Pierazzi, Göte Karlsson, Kerstin Björk, Berit Möllebäck, Bengt Englund, Sten Johansson, Margareta Holmberg, Gudrun Larsén, Kjell Söderberg, Birgitta Reimer, Jan Anders Jansson, Runar Patriksson.

Biskop Henrik Svenungsson och biskop Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar.