Svenska kyrkans centralstyrelses

skrivelse till kyrkomötet

1995:7

Vissa ändringar i kungörelserna om kyrkobokföringen

____________________

Svenska kyrkans centralstyrelse överlämnar denna skrivelse till kyrkomötet.

Sigtuna den 18 maj 1995


Gunnar Weman

Bo Pehrsson



Skrivelsens huvudsakliga innehåll

Med anledning av att 1994 års kyrkomöte beslutat att för sin del anta föreskrifter i kyrkolagen om kyrkotillhörigheten i Svenska kyrkan och kungörelsen om dop föreslår Centralstyrelsen vissa ändringar i de kyrkliga kungörelserna om ministerialböcker samt centralt dop- och konfirmationsregister.

Förändringarna innebär bl.a. att för minderåriga skall antecknas uppgifter om vårdnadshavare istället för uppgifter om föräldrar. Dop av personer som inte är folkbokförda i Sverige skall alltid aviseras till Svenska kyrkans centralstyrelse.

Anteckningar om lysning behöver inte föras i vigselboken och inte heller anteckningar om yrke i begravningsboken. Vidare föreslås att det skall bli möjligt att i ministerialböckerna registrera andra omständigheter som är hänförliga till en kyrklig handling.

Ansvaret för att föra ministerialböckerna läggs på kyrkoherden och inte som tidigare pastor. Det centrala dop- och konfirmationsregistret byter namn till centrala referensregistret. Uppgift om dop i en annan kristen kyrkas ordning skall registreras.



Innehåll

1 Förslag till kyrkomötets beslut

2 Författningsförslag

2.1 Förslag till kyrklig kungörelse om ändring av kyrkliga kungörelsen (SKFS 1990:5) om ministerialböcker

2.2 Förslag till kyrklig kungörelse om ändring av kyrkliga kungörelsen (SKFS 1990:6) om centralt dop- och konfirmationsregister

3 Bakgrund

4 Centralstyrelsens överväganden och förslag

4.1 Ministerialböckerna

4.2 Centralt referensregister

Utdrag ur Centralstyrelsens protokoll



1 Förslag till kyrkomötets beslut

Centralstyrelsen föreslår att kyrkomötet antar förslag till

  1. kyrklig kungörelse om ändring i kyrkliga kungörelsen (SKFS 1990:5) om ministerialböcker,
  2. kyrklig kungörelse om ändring i kyrkliga kungörelsen (SKFS 1990:6) om centralt dop- och konfirmationsregister.



2 Författningsförslag

Svenska kyrkans centralstyrelse har följande förslag till kyrkliga kungörelser.


2.1 Förslag till kyrklig kungörelse om ändring av kyrkliga ungörelsen (SKFS 1990:5) om ministerialböcker

Härigenom föreskrivs med stöd av 29 kap. 12 paragraf 4 kyrkolagen (1992:300) i fråga om kyrkliga kungörelsen (SKFS 1990:5) om ministerialböcker

dels att i 1, 4 och 5 paragraferna orden "svenska kyrkan" i olika böjningsformer skall bytas ut mot "Svenska kyrkan" i motsvarande form,

dels att i 5, 7, 9, 11, 14 - 17 paragraferna ordet "pastor" skall bytas ut mot "kyrkoher de" i motsvarande böjningsform,

dels att 2, 3, 6, 8, och 10 paragraferna skall ha följande lydelse,

dels att det i kungörelsen skall införas en ny paragraf, 11 a paragraf, av följande lydelse,

2 paragraf

Nuvarande lydelse

I dopboken skall för varje dop i svenska kyrkans ordning
antecknas
-dopdatum,
-den döptes tillhörighet till svenska kyrkan,
-den döptes personnummer,
-den döptes namn,
-den döptes folkbokföringsadress,
-den döptes postadress,
-dopprästens namn och församling,
-den församling där dopet har förrättats,
-faddrarnas namn.

  Om den döpte är under 18 år, skall dessutom antecknas
-moderns personnummer,
-moderns tillhörighet till svenska kyrkan,
-moderns namn,
-faderns personnummer,
-faderns tillhörighet till svenska kyrkan,
-faderns namn.  
  	Dopet skall antecknas i dopboken i den församling där den
döpte är folkbokförd. Om den döpte vid tidpunkten för
dopet inte är folkbokförd i Sverige, skall dopet
antecknas i den församling där dopet har förrättats.
Föreslagen lydelse

 I dopboken skall för varje dop i Svenska kyrkans ordning
antecknas
-dopdatum,
-den döptes tillhörighet till Svenska kyrkan,
-den döptes personnummer,
-den döptes namn,
-den döptes folkbokföringsadress,
-den döptes postadress,
-dopprästens namn och församling,
-den församling där dopet har förrättats,
-faddrarnas namn.

  Om den döpte är under 18 år, skall dessutom antecknas
-vårdnadshavares personnummer,
-vårdnadshavares tillhörighet till Svenska kyrkan,
-vårdnadshavares namn.

  	Dopet skall antecknas i dopboken i den församling där den
döpte är folkbokförd. Om den döpte vid tidpunkten för
dopet inte är folkbokförd i Sverige, skall dopet
antecknas i den församling där dopet har förrättats.

3 paragrafen

Nuvarande lydelse

Underrättelse om förrättat dop skall av pastor i den
församling där dopet skall antecknas i dopboken tillställas svenska kyrkans centralstyrelse.
  Den som har förrättat ett dop skall genast tillställa
den pastor som svarar för anteckningen en underrättelse
om dopet.

Föreslagen lydelse

 Underrättelse om förrättat dop skall av kyrkoherden i
den församling där dopet skall antecknas i dopboken
tillställas Svenska kyrkans centralstyrelse.
  Den som har förrättat ett dop skall genast tillställa
den kyrkoherde som svarar för anteckningen en under
rättelse om dopet.
  Om den döpte vid tidpunkten för dopet inte är folk
bokförd i Sverige skall även Svenska kyrkans
centralstyrelse tillställas en underrättelse om dopet.

6 paragrafen

Nuvarande lydelse

  I vigselboken skall för varje vigsel i svenska kyrkans
ordning antecknas
-vigseldatum,
-mannens personnummer,
-mannens tillhörighet till svenska kyrkan,
-mannens fullständiga namn,
-mannens folkbokföringsadress,
-mannens postadress,
-kvinnans personnummer,
-kvinnans tillhörighet till svenska kyrkan,
-kvinnans fullständiga namn,
-kvinnans folkbokföringsadress,
-kvinnans postadress,
-skattemyndighet som utfärdat intyg om hindersprövning,
-datum och giltighetstid för intyg om hindersprövning,
-kyrka(kyrkor) där lysning kungjorts,
-datum då lysning kungjorts,
-avisering om kungjord lysning,
-vigselplats,
-vigselförrättarens namn och församling,
den församling där vigseln förrättats,
-datum för avisering av vigsel till skattemyndigheten.

  Vigseln skall antecknas i vigselboken i den församling
där kvinnan är folkbokförd.
  Om kvinnan inte är folkbokförd i Sverige vid tidpunkten
för vigseln, skall vigseln antecknas i den församling där
mannen är folkbokförd.
  Om varken mannen eller kvinnan är folkbokförda i
Sverige vid tidpunkten för vigseln, skall vigseln antecknas i den församling där vigseln har förrättats.

Föreslagen lydelse

I vigselboken skall för varje vigsel i Svenska kyrkans
ordning antecknas
-vigseldatum,
-mannens personnummer,
-mannens tillhörighet till Svenska kyrkan,
-mannens fullständiga namn,
-mannens folkbokföringsadress,
-mannens postadress,
-kvinnans personnummer,
-kvinnans tillhörighet till Svenska kyrkan,
-kvinnans fullständiga namn,
-kvinnans folkbokföringsadress,
-kvinnans postadress,
-skattemyndighet som utfärdat intyg om hindersprövning,
-datum och giltighetstid för intyg om hindersprövning,
-vigselplats,
-vigselförrättarens namn och församling,
-den församling där vigseln förrättats,
-datum för avisering av vigsel till skattemyndigheten.
  Vigseln skall antecknas i vigselboken i den församling
där kvinnan är folkbokförd.
  Om kvinnan inte är folkbokförd i Sverige vid tidpunkten
för vigseln, skall vigseln antecknas i den församling där
mannen är folkbokförd.
  Om varken mannen eller kvinnan är folkbokförda i
Sverige vid tidpunkten för vigseln, skall vigseln antecknas i den församling där vigseln har förrättats.

8 paragrafen Senaste lydelse SKFS 1991:7.

Nuvarande lydelse

  I begravningsboken skall för varje begravning i 
svenska kyrkans ordning antecknas 
-dödsdatum,
-den dödes personnummer, 
-den dödes tillhörighet till svenska kyrkan,
-den dödes fullständiga namn,
-den dödes folkbokföringsadress,
-den dödes postadress,
-den dödes yrke,
-för minderårig: föräldrars och vårdnadshavares namn och
personnummer,
-för gift: efterlevande make/makas namn och personnummer,
-datum för begravningsgudstjänst,
-plats för begravningsgudstjänst, kyrka och församling,
-officiantens namn och församling.
Begravning skall antecknas i begravningsboken i den
församling där den avlidne var folkbokförd.
  Om den avlidne vid dödsfallet inte var folkbokförd i
Sverige, skall begravningen antecknas i den församling
där begravningsgudstjänsten har förrättats.

Föreslagen lydelse

I begravningsboken skall för varje begravning i Svenska
kyrkans ordning antecknas 
-dödsdatum,
-den dödes personnummer,
-den dödes tillhörighet till Svenska kyrkan,
-den dödes fullständiga namn,
-den dödes folkbokföringsadress,
-den dödes postadress,
-för minderårig: vårdnadshavares namn och personnummer,
-för gift: efterlevande make/makas namn och personnummer,
-datum för begravningsgudstjänst,
-plats för begravningsgudstjänst, kyrka och församling,
-officiantens namn och församling.

 Begravning skall antecknas i begravningsboken i den
församling där den avlidne var folkbokförd.
  Om den avlidne vid dödsfallet inte var folkbokförd i
Sverige, skall begravningen antecknas i den församling
där begravningsgudstjänsten har förrättats.

10 paragrafen Senaste lydelse SKFS 1991:7.

Nuvarande lydelse

 Pastor svarar för förandet av ministerialböcker.
  Med pastor avses kyrkoherden eller annan präst som
domkapitlet har förordnat att svara för förandet av
ministerialböcker i en församling.
  Pastor får förordna en präst eller annan att biträda
pastor med förande av ministerialböcker.

Föreslagen lydelse

Kyrkoherden svarar för förandet av ministerialböcker.
  Kyrkoherden får förordna en präst eller någon annan att
biträda med förande av ministerialböcker.
11a paragrafen I en ministerialbok får antecknas också de
övriga uppgifter om den kyrkliga handlingen som är av
särskild betydelse.

11a Paragraf

 I en ministerialbok får antecknas också de övriga
uppgifter om den kyrkliga handlingen somär av särskild
betydelse.

Denna kungörelse träder i kraft den 1 januari 1996.


2.2 Förslag till kyrklig kungörelse om ändring av kyrkliga ungörelsen (SKFS 1990:6) om centralt dop- och konfirmationsregister

Härigenom föreskrivs med stöd av 29 kap. 12 paragrafen 4 kyrkolagen (1992:300) att rubriken till kyrkliga kungörelsen (SKFS 1990:6) om centralt dop- och konfirmationsregister samt 1 och 2 paragraferna i kungörelsen skall ha följande lydelse.

Kyrklig kungörelse om centralt referensregister

1 paragrafen

Nuvarande lydelse

  Dop och konfirmation som har förrättats i svenska kyr
kans ordning skall antecknas av svenska kyrkans central
styrelse i ett centralt dop- och konfirmationsregister.

Föreslagen lydelse

  Dop och konfirmation som har förrättats i Svenska
kyrkans ordning skall antecknas av Svenska kyrkans
centralstyrelse i ett centralt referensregister.
  I registret skall för den som tillhör Svenska kyrkan
även antecknas dop i någon annan kristen kyrkas ordning.

2 paragrafen

Nuvarande lydelse

  En anteckning i det centrala dop- och konfir
mationsregistret skall innehålla uppgifter om dop och
konfirmation samt personnummer för dem som döpts eller
konfirmerats.

Föreslagen lydelse

  En anteckning i det centrala referensregistret skall
innehålla uppgifter om dop och konfirmation samt personnummer för dem som döpts eller konfirmerats. 
_____________________

Denna kungörelse träder i kraft den 1 januari 1996.



3 Bakgrund

I samband med att folkbokföringen den 1 juli 1991 flyttades från Svenska kyrkans pastorsämbeten till skatteförvaltningen antog kyrkomötet två kungörelser för att reglera registerföringen av de kyrkliga handlingarna - kyrklig kungörelse (SKFS 1990:5) om ministerialböcker och kyrklig kungörelse (SKFS 1990:6) om ett centralt dop- och konfirmationsregister. Kyrkomötet utgick från att ett hos Centralstyrelsen utarbetat förslag till lag om församlingsregister skulle komma att framläggas för riksdagen. Detta blev emellertid inte fallet då regeringen avvisade önskemålet om en lagstiftning om församlingsregister. Svenska kyrkans församlingsregister fick istället byggas upp med utgångspunkt från Datainspektionens föreskrifter om ett förenklat ansökningsförfarande för vissa personregister i Svenska kyrkans verksamhet (DIFS 1991:2). Att föra församlingsregister är således inte ett obligatorium utan beroende av lokala beslut. I praktiken för dock samtliga pastorat församlingsregister och 90 % av dessa pastorat har datoriserat sina register.

Föreliggande förslag om ändring av kungörelserna avseende kyrkobokföringen är framför allt föranlett av det förslag om nya regler för kyrkotillhörigheten som 1994 års kyrkomöte för sin del antagit och anhållit att regeringen förelägger riksdagen. Det lagförslag som regeringen remitterat till lagrådet överenstämmer i huvudsak med kyrkomötets förslag och en proposition kan förväntas föreligga innan 1995 års kyrkomötes sammanträde.

1994 års kyrkomöte föreslog även att dop i Svenska kyrkans ordning eller i annan kristen kyrkas ordning skall utgöra grund för valbarhet till kyrkligt förtroendeuppdrag. Ett sådant förslag ställer krav på registrering av uppgift om dop i annan kristen kyrkas ordning. Föreliggande ändringsförslag anpassar kungörelserna till kyrkomötets beslut samt innehåller även i övrigt vissa smärre justeringar.

Centralstyrelsens ändringsförslag har beretts i den av styrelsen utsedda centrala kyrkobokföringsgruppen.



4 Centralstyrelsens överväganden och förslag

4.1 Ministerialböckerna

Vårt förslag: I dopboken antecknas vårdnadshavares personnummer, kyrkotillhörighet och namn i stället för som nu faders och moders personnummer, kyrkotillhörighet och namn. Den som förrättar dop av en person som inte är folkbokförd i Sverige skall underrätta såväl den kyrkoherde som skall svara för anteckningen av de i 2 paragrafen uppräknade uppgifterna som Svenska kyrkans centralstyrelse. Anteckning av uppgift om lysning krävs inte i vigselboken. Anteckning av uppgift om den dödes yrke krävs inte i begravningsboken. För minderårig avliden skall i begravningsboken antecknas uppgift om vårdnadshavare i stället för som nu uppgift om föräldrar. Det öppnas en möjlighet att i ministerialböckerna fritt anteckna uppgifter som kan hänföras till den kyrkliga handlingen. Kyrkoherden och inte pastor svarar för förandet av ministerialböckerna. Svenska kyrkan skrivs med inledande versal.

Skälen för vårt förslag: Förslaget att anteckna uppgift om vårdnadshavare istället för uppgift om föräldrar är en anpassning till 1994 års kyrkomötes beslut om kyrkotillhörigheten i Svenska kyrkan. Om barnets vårdnadshavare är annan än biologisk förälder så är det nämligen vårdnadshavaren och inte den biologiske föräldern som beslutar om dop och kyrkotillhörighet.

Även föreskrift om avisering av underrättelse om dop av svensk medborgare som inte är folkbokförd i Sverige är en anpassning till kyrkomötets beslut. När någon döps som inte är folkbokförd i Sverige skall enligt huvudregeln dopförrättaren underrätta den kyrkoherde som svarar för anteckningen av dopet. Det kan dock förekomma att dopet förrättas utomlands av svensk präst och aldrig antecknas i ministerialbok. För att säkerställa att det centrala referensregistret får uppgift om dopet åläggs därför dopförrättaren i dessa fallen dubbel underrättelseskyldighet, dels underrättas den kyrkoherde som i förekommande fall för ministerialbok, dels Svenska kyrkans centralstyrelse.

Även förslag om att kyrkoherden och inte pastor svarar för förandet av ministerialböckerna är en anpassning till kyrkomötets beslut i fråga om kyrkotillhörigheten. Detta innebär att ansvaret för beslut om dop och kyrko tillhörighet läggs på kyrkoherden i pastoratet och inte på pastor, som kan vara annan än kyrkoherden. Vi föreslår därför att ansvaret för förande av ministerialböcker över de kyrkliga handlingarna dop, konfirmation, vigsel och begravning också läggs på kyrkoherden. I de flesta pastorat förs ministerialböckerna gemensamt på ett ställe i pastoratet. Kyrkoherden ges möjlighet att förordna någon annan präst att biträda vid förandet av ministerialböcker, vilket i praktiken kan innebära att en komminister i egen församling kan föra ministerialböcker under kyrkoherdens överinseende. Kyrkoherden kan också förordna annan än präst att biträda vid förande av ministerialböckerna.

Anteckning av uppgift om lysning bör, enligt vår mening, jämställas med vad som gäller beträffande övriga kyrkliga tillkännagivanden såsom meddelande om dop och dödsfall, vilka regleras i kyrkohandbokens föreskrifter för huvudgudstjänster. Krav på anteckning finns inte i fråga om övriga meddelanden och bör därför inte heller ställas i fråga om lysning.

Gällande föreskrift om anteckning av yrke i begravningsboken har blivit näst intill omöjlig att upprätthålla då uppgiften inte antecknas någon annanstans i kyrkobokföringen eller folkbokföringen. I den mån kyrkoherden har tillgång till uppgiften och vill anteckna den kan detta göras på grundval av den nya bestämmelse enligt vilken vissa uppgifter hänförliga till de kyrkliga handlingarna kan antecknas.

Det kan finnas skäl att anteckna psalmer, bibelord eller beskriva platsen för den kyrkliga handlingen. Vi förslår därför att det införs en ny paragraf (11 paragrafen a) som medger att sådana anteckningar förs i respektive ministerialbok.

Slutligen bör i kungörelsen stavningen av Svenska kyrkan ändras i enlighet med vad som gäller enligt praxis i övrigt, t.ex. i kyrkolagen.


4.2 Centralt referensregister

Vårt förslag: Kungörelsen om centralt dop-och konfirmationsregister får ny rubrik och kallas kungörelse om centralt referensregister. I registret ges möjlighet att även anteckna dop som skett i annan kristen kyrkas ordning.

Skälen för vårt förslag: Det centrala dop- och konfirmationsregistret, som administreras av Svenska kyrkans centralstyrelse, har redan idag fått utvidgade uppgifter, vilka staten ålagt Centralstyrelsen. Det gäller framtagande av underlag för framställning av röstlängd till de kyrkliga valen och debitering av församlingsskatt. Dop- och konfirmationsregistret är det enda centrala register som innehåller aktuella uppgifter om vilka personer som tillhör Svenska kyrkan. I praktiken kommer registret därför att vara betydligt mer än ett register över alla döpta och konfirmerade. Vi förslår i enlighet därmed att det centrala dop-och konfirmationsregistret byter namn till det centrala referensregistret. Namnbytet medför också att överenstämmelse erhålls med den benämning registret redan har i Datainspektionens förordning om ett förenklat ansökningsförfarande för vissa personregister i Svenska kyrkans verksamhet. Skyldighet att föra detta register förslås av kyrkomötet ingå i kyrkolagens tredje kapitel om kyrkotillhörighetsbestämmelserna.

I såväl kyrkotillhörighetsberedningens som kyrkomötets förslag till bestämmelser för kyrkotillhörigheten föreslås att det också av kyrkans register framgår om den som tillhör Svenska kyrkan är döpt i annan kristen kyrkas ordning. Det är av betydelse för den som tillhör kyrkan att sådan anteckning görs då dopet föreslås bli ett kriterium för valbarhet till kyrkligt förtroendeuppdrag.

Det står emellertid klart att regeringen inte tänker föreslå att riksdagen meddelar föreskrifter om anteckning av dop i annan kristen kyrkas ordning utan istället synes förutsätta att kyrkomötet har kompetens att meddela föreskrifter om sådan anteckning. Vi anser dock inte att kyrkoherden kan åläggas skyldighet att avisera dop i annan kristen kyrkas ordning eftersom vi inte har möjlighet att förelägga andra kyrkor att avisera dop av kyrkotillhöriga. Uppgiften aviseras till det centrala referensregistret i den mån den kyrkotillhörige bett att få uppgiften antecknad i kyrkans register.



Utdrag ur Centralstyrelsens protokoll

Utdrag ur protokoll vid sammanträde med Svenska kyrkans centralstyrelse den 18 maj 1995.

Närvarande: Gunnar Weman, ordförande, ledamöterna Anders Svärd, Carl-Eric Lundgren, Birger Hassel, Kerstin Bergman, Christina Odenberg, Solveig Olsson, Bengt Berg, Sven-E Kragh, Dag Sandahl, Urban Gibson, Birgitta Ericsson Löfgren, Bengt Gustafsson, Karin Gustafson och Gunvor Hagelberg.

Föredragande: sekreteraren i kyrkobokförings- och IT-frågor Bo Pehrsson.

________________________

Centralstyrelsen beslutar att till kyrkomötet avge skrivelsen 1995:7 Vissa ändringar i kungörelserna om kyrkobokföringen.