Första kyrkolagsutskottet

Betänkande 1995:11

Den allmänna kyrkoavgiften

Till utskottet har hänvisats motion 1995:27 av Karl-Johan Nilsson m.fl., vari hemställs

att kyrkomötet beslutar, att hos regeringen begära att den allmänna kyrkoavgiften på 16 öre per skattekrona från och med budgetåret 1996 reduceras med samma procenttal som beslutas för den ekonomiska regleringen mellan stat och kyrkokommun.

Beträffande den närmare motiveringen hänvisas till motionen.

Bakgrund

Regler om det kyrkliga utjämningssystemet finns i 42 kap. kyrkolagen. En av huvudkomponenterna i detta system är den allmänna kyrkoavgift som enligt 13 skall erläggas av pastoraten. Avgiften beräknas på skatteunderlaget och är 16 öre per skattekrona. Det antal skattekronor som hänför sig till personer som ej tillhör Svenska kyrkan skall minskas med 75 procent.

Vid 1994 års kyrkomöte hade utskottet att behandla en motion om den allmänna kyrkoavgiften. I utskottets betänkande (1Kl 1994:3) finns en kortare redogörelse för det kyrkliga utjämningssystemets uppbyggnad, till vilket hänvisas i övrigt.

Till grund för pastoratens skatteintäkter ligger antalet skattekronor. Detta mått ligger också till grund för beräkningen av den allmänna kyrkoavgiften. 1996 avses en ekonomisk reglering ske enligt de särskilda bestämmelserna om utbetalning av skattemedel som innebär att pastoratens skatteintäkter minskas med 7,6 procent. Av detta utgör den s.k. skatteadministrationsavgiften 4 procentenheter. Ett oförändrat uttag av den allmänna kyrkoavgiften med 16 öre per skattekrona leder till att denna avgift totalt sett ökar i förhållande till de skatteintäkter som pastoraten erhåller. Det är detta förhållande som uppmärksammats i motionen.

För att återställa den relation mellan allmän kyrkoavgift och skatteintäkt som förutsatts vid tillkomsten av nuvarande utjämningssystem skulle enligt motionären en reducering behöva göras med 7,6 procent av den allmänna kyrkoavgiften, vilket motsvarar en sänkning av avgiften med ca ett öre. Enligt utskottets bedömning är detta i sak riktigt.

Utskottet har inhämtat att en sänkning av den allmänna kyrkoavgiften från 16 till 15 öre per skattekrona skulle medföra ett inkomstbortfall på 70 - 75 miljoner kronor för Kyrkofonden för budgetåret 1996.

Utskottet har förståelse för det önskemål som framställs i motionen, eftersom det syftar till att återställa en sannolikt icke avsedd höjning av avgiften. Det finns dock skäl som talar mot en sänkning av öretalet.

Genom Kyrkofonden sker en ekonomisk utjämning mellan pastoraten som syftar till att jämna ut de olika pastoratens skattekraft. En sänkning av kyrkoavgiften medför, oavsett motivet härtill, en motsvarande minskning av Kyrkofondens inkomster. Mot bakgrund av Kyrkofondens funktion i det inomkyrkliga utjämningssystemet anser utskottet att en sådan sänkning inte är önskvärd.

Härtill kommer att det för närvarande pågår arbete med en översyn av systemet för ekonomisk utjämning inom Svenska kyrkan. En av regeringen tillsatt särskild utredare har i uppdrag att lägga fram förslag till hur detta skall vara utformat i framtiden. Till utredningen är knuten en referensgrupp samt en sakkunnig- och expertgrupp. Utredningen skall vara avslutad instundande höst, varför ett nytt generellt utjämningssystem efter erforderliga lagstiftningsåtgärder kan förväntas träda i kraft fr.o.m. budgetåret 1997. Det synes därför inte påkallat att nu vidta någon åtgärd i frågan, varför motionen bör avslås.

Med hänvisning till det ovan anförda får utskottet hemställa beträffande den allmänna kyrkoavgiften

att kyrkomötet avslår motion 1995:27

Sigtuna den 22 augusti 1995

På första kyrkolagsutskottets vägnar

Evert Josefsson

Patrik Tibbling

Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Britas Lennart Eriksson, Jösta Claeson, Sven Håkansson, Else-Maj Silvernagel, Ann-Marie Nilsson, Alvar Gahm, Inger Lifv, Åsa Ingårda, Kerstin Linder, Karl-Johan Nilsson, Göran Petterson, Gunnar Blomgren, Nils Gårder, Åke Blomqvist.

Biskop KG Hammar har deltagit i utskottets

Reservation

av Kerstin Lindberg, Karl-Johan Nilsson och Göran Petterson, som anser att utskottet med bifall till motion 1995:27 bort hemställa