Första kyrkolagsutskottet

Betänkande

1995:10

Åtgärder vid permanent förlorad beslutförhet

Till utskottet har hänvisats motion 1995:33 av Hans-Olof Andrén, vari hemställes att kyrkomötet hos Centralstyrelsen begär att frågan om regler för åtgärder vid permanent förlorad beslutförhet utredes.

För de närmare motiveringarna hänvisas till motionen.

Kyrkolagens bestämmelser om de beslutande organen i kyrkokommunerna innefattar regler om vilket minsta antal ledamöter som skall vara närvarande vid ett sammanträde för att beslutförhet skall föreligga. Bestämmelserna innebär att mer än hälften av ledamöterna skall vara närvarande. Vissa undantag finns bl.a. för jävsituationer.

Motionen tar sikte på två slags situationer, då det skulle kunna inträffa att ett beslutande organ saknar för beslutförhet erforderligt antal ledamöter. Den ena situationen, varpå exempel finns, är då någon allvarlig konflikt föranlett avsägelser i större omfattning. Den andra skulle enligt motionen kunna uppstå, om det inte går att rekrytera tillräckligt många personer som är villiga att åta sig förtroendesysslan.

Vad först gäller fallet av sviktande rekryteringsunderlag anser utskottet att en sådan situation skall förebyggas genom att lämplig indelningsändring i god tid aktualiseras. En lokal struktur som får till resultat ett så klent rekryteringsunderlag i fråga om förtroendevalda att det föreligger en permanent risk för att beslutförhet inte skall uppnås i det beslutande organet är inte acceptabel.

I fråga om upphörande av uppdrag som förtroendevald stadgas i 12 kap. 9 kyrkolagen att kyrkofullmäktige, kyrkostämman eller församlingsdelegerade skall befria en förtroendevald från uppdraget när den förtroendevalde vill avgå, om det inte finns särskilda skäl som talar mot det. Regelns utformning klargör, att det beslutande organet skall ta ställning till en avsägelse av uppdrag som förtroendevald. Någon ovillkorlig rätt att frånträda uppdraget har den valde inte. Avsägelser i protest under sådana omständigheter som avses i motionen, vilka får som konsekvens att ett organ inte kan fatta beslut - eller rent av kommer att sakna ledamöter - är enligt utskottets mening inte förenliga vare sig med lagens bokstav eller dess anda.

Det ligger i sakens natur att föreskrifter i författningar utformas med tanke på en lojal tillämpning i enlighet med de motiv som uppbär regleringen. Det är inte möjligt att uppställa särskilda regler för varjehanda, av lagstiftaren ej förutsatta extraordinära situationer. Sådana regler kan för övrigt få icke avsedda konsekvenser.

Utskottet är i enlighet med det sagda inte berett att tillstyrka motionsyrkandet.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

beträffande åtgärder vid permanent förlorad beslutförhet

att kyrkomötet avslår motion 1995:33.

Sigtuna den 22 augusti 1995

På första kyrkolagsutskottets vägnar

Evert Josefsson

Sten Pålsson

Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Britas Lennart Eriksson, Jösta Claeson, Sven Håkansson, Else-Maj Silvernagel, Ann-Marie Nilsson, Alvar Gahm, Inger Lifv, Åsa Ingårda, Kerstin Linder, Karl-Johan Nilsson, Göran Petterson, Gunnar Blomgren, Nils Gårder, Åke Blomqvist.

Biskop KG Hammar har deltagit i utskottets överläggningar.