Första kyrkolagsutskottet

1995:6

Kyrkans strukturomvandling

Till utskottet har hänvisats motion 1995:16 av Åke Blomqvist, vari hemställs

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen till 1996 års kyrkomöte framlägger dels den utvärdering som nämns i SOU 1986:17 s. 116, dels riktlinjer som vägledning för strukturfrågor på kyrkans lokalplan.

Beträffande den närmare motiveringen hänvisas till motionen.

Bakgrund

Den nya organisationen på lokal- och stiftsplanet i Svenska kyrkan trädde i kraft 1 januari 1989. Den byggde på de förslag som 1982 års kyrkokommitté några år tidigare lagt fram i sitt betänkande Framtid i samverkan (SOU 1986:17). Förändringen innebar bl.a. att stiften fick en aktivare roll vad gäller strukturarbetet på lokalplanet. Stiftsstyrelserna fick ansvar för pastoratsregleringen och ålades därvid att göra en fortlöpande översyn av pastoratsindelningen. I prop. 1987/88:31 Ny organisation på lokal- och stiftsplanet i Svenska kyrkan m.m. sid. 127 anförde föredragande departementsråd följande:

En strukturförändring, som bygger på frivillighet och samverkan och som är beroende av den förändringsberedskap som församlingarna har uttalat, måste emellertid utvärderas. Det bör enligt min mening ske före år 2000. En sådan utvärdering bör lämpligen utföras av ett statligt organ som inte har ansvar för någon del av svenska kyrkans verksamhet.

Kyrkoberedningen, som avlämnade sitt slutbetänkande Staten och trossamfunden (SOU 1994:42) i mars 1994, hade enligt sina direktiv som en av sina uppgifter att utvärdera de organisatoriska reformerna inom kyrkan. Utvärderingen blev dock aldrig gjord. Några nya initiativ i denna fråga har hittills inte tagits och det får bedömas som ovisst om en sådan utvärdering kommer att genomföras före år 2000.

Det i motionen framställda önskemålet syftar till en utvärdering som ska göras av Centralstyrelsen. Centralstyrelsen föreslås därvid även lägga fram riktlinjer som vägledning för strukturfrågorna.

Det strukturarbete som inleddes med organisationsreformens ikraftträdande har nu kontinuerligt pågått i drygt sex år. Det kommer sannolikt att dröja ytterligare ett antal år innan resultatet av arbetet i denna första etapp kan överblickas. Utskottet bedömer det därför vara för tidigt att redan nu göra en utvärdering.

Strukturarbetet syftar till en mer ändamålsenlig pastoratsindelning med rationella och bärkraftiga enheter. För att kunna se resultatet av detta arbete krävs enligt utskottet att de pastorat som berörts av förändringsarbetet får fungera under en längre period. Även av detta skäl bör man avvakta med utvärderingen ytterligare några år. Innan detta skett är det enligt utskottet inte heller meningsfullt att ta fram några riktlinjer inför framtiden.

Redan nu torde ett relativt stort antal pastorat ha berörts av strukturarbetet. Resultatet av detta samt erfarenheter och slutsatser i övrigt kan vara till nytta för det fortsatta arbetet. Enligt utskottet bör därför en delrapport utarbetas av Centralstyrelsen med det nu angivna innehållet och redovisas inför 1996 års kyrkomöte.

Med hänvisning till det anförda får utskottet hemställa

beträffande kyrkans strukturomvandling

att kyrkomötet med anledning av motion 1995:16 begär att Centralstyrelsen till 1996 års kyrkomöte i en delrapport redovisar resultatet av det hittills utförda strukturarbetet samt erfarenheter och slutsatser i övrigt av detta arbete.

Sigtuna den 21 augusti 1995

På första kyrkolagsutskottets vägnar

Evert Josefsson

Patrik Tibbling

Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Jösta Claeson, Gurli Nylund, Sven Håkansson, Else-Maj Silvernagel, Ann-Marie Nilsson, Joel Magnfält, Inger Lifv, Åsa Ingårda, Kerstin Linder, Karl-Johan Nilsson, Göran Petterson, Gunnar Blomgren, Nils Gårder, Åke Blomqvist.

Biskop KG Hammar har deltagit i utskottets överläggningar.