Första kyrkolagsutskottet

Betänkande 1995:5

Bistånd till kåtor och kapell bland älvar och fjäll.

Till utskottet har hänvisats motion 1995:32 av Curt Carlsson m.fl., vari hemställs att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen hos Kyrkofonden ansöker om medel för byggnation och underhåll av kyrkkåtor och befintliga kapell i den svenska fjällvärlden.

För de närmare motiveringarna hänvisas till motionen.

Förevarande motion syftar till att ekonomiskt stöd skall utgå av Kyrkofonden för underhåll av vissa befintliga kyrkkåtor och kapell i Luleå stift samt för nybyggnad av ett antal ytterligare kåtor på platser där det nu saknas gudstjänstlokal.

Användningen av Kyrkofondens medel styrs av föreskrifterna i 42 kap. kyrkolagen. Av kapitlets 10 , som gäller betalning av bidrag och kostnader för kyrkliga ändamål, framgår bl.a. under 2 att ur Kyrkofonden betalas stiftsbidrag och kyrkobyggnadsbidrag. Detta synes vara de bidragsformer som närmast kan komma i fråga för i motionen avsedda ändamål.

Vad gäller kyrkobyggnadsbidragen, så framgår av 22 att Kyrkofondens styrelse får bevilja ett pastorat bidrag till kostnadskrävande underhåll och restaurering av en kyrka enligt föreskrifter som regeringen meddelar. Såvitt framgår av bestämmelsens förarbeten (prop. 1987/88:31 s. 160) är syftet därmed att ge möjlighet till bidrag till mera kostnadskrävande underhåll av kulturhistoriskt värdefulla kyrkor. Utöver vad som inryms under denna bestämmelse torde byggnadsbidrag inte kunna utgå direkt ur fonden.

Om stiftsbidragen föreskrivs närmare i 21 , varav framgår att Kyrkofondens styrelse får enligt regeringsföreskrifter bevilja stiftssamfälligheter s.k. strukturbidrag för fördelning mellan pastoraten för särskilda behov. I fråga om sådana bidrag framgår av förarbetena (prop. s. 153) bl.a. att de bör kunna ges till olika aktiviteter på lokalplanet, där behoven är särskilt stora. Som ett exempel härpå nämns särskilt förekomsten av säsongsmässiga befolkningsvariationer genom turism.

Det skall nämnas att systemet för ekonomisk utjämning inom kyrkan f.n. ses över av en särskild utredare (jfr. dir. 1994:52). Såvitt utskottet har sig bekant är större förändringar i fråga om de i det föregående nämnda bidragsformerna inte aktuella. De särskilda kostnader som drabbar glesbygdspastorat torde uppmärksammas i arbetet.

Bidrag ur Kyrkofonden kan, såsom även framgår av det föregående, inte utverkas på det sätt som föreslås i motionen. Även om utskottet kan ha förståelse för syftet, kan därför inte motionsyrkandet tillstyrkas. Motionen får i stället anses besvarad med det sagda.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

beträffande bistånd till kåtor och kapell

att kyrkomötet avslår motion 1995:32.

Sigtuna den 21 augusti 1995

På första kyrkolagsutskottets vägnar

Evert Josefsson

Sten Pålsson

Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Jösta Claeson, Gurli Nylund, Sven Håkansson, Else-Maj Silvernagel, Ann-Marie Nilsson, Joel Magnfält, Inger Lifv, Åsa Ingårda, Kerstin Linder, Karl-Johan Nilsson, Göran Petterson, Gunnar Blomgren, Nils Gårder, Åke Blomqvist.

Biskop KG Hammar har deltagit i utskottets överläggningar.