1995:32

av Curt Carlsson m.fl.

om ekonomiskt bistånd för nybyggnation och underhåll av kyrkkåtor och befintliga kapell i fjällvärlden

Undertecknade, ombud från Luleå stift, vill i denna motion hänvisa till det uttalande som 1993 års ombudsmöte gjort angående gudstjänstlivet bland samerna, där ombudsmötet uttalade sitt "stöd till att det skapas utrymme för det samiska kulturarvet i gudstjänst- och församlingsliv" och sitt "engagemang för fortsatt underhåll och utbyggnad av kåtakyrkor och kapell som samlingsplatser för gudstjänst och möte mellan samer och turister".

Av en utredning, som Luleå stift låtit genomföra, framgår att det för närvarande finns fem kyrkkåtor samt fem kapell, som i sommarbeteslanden har samma funktion som kyrkkåtorna. Dessa är i behov av kontinuerligt underhåll och renovering. Det finns också ett uttalat behov av nybyggnad av sju nya kyrkkåtor på platser där gudstjänstlokaler saknas.

Kyrkkåtorna är mycket underhållskrävande. Bl.a. måste torvtaken årligen förbättras och golven i kyrkkåtorna risas. Kostnaderna för underhåll och nybyggnation är alltför betungande för de församlingar som berörs.

Kyrkhelgerna och övriga gudstjänster i kåtakyrkor och kapell i fjällvärlden brukar vara välbesökta, dels av samerna men också i stor utsträckning av turister från hela Sverige och från utlandet. Dessa gudstjänstlokaler utgör därför en angelägenhet för hela rikskyrkan, och därför bör de församlingar som har kostnaderna för dessa lokaler erhålla ekonomiskt stöd för verksamheten i dem och underhållet av dem, liksom att ett generellt byggnadsbidrag bör beviljas till de församlingar, som bygger nya kyrkkåtor.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställer vi

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen hos kyrkofonden ansöker om medel för byggnation och underhåll av kyrkkåtor och befintliga kapell i den svenska fjällvärlden.

Curt Carlsson

Asta Karlsson Reidar Gustafsson