Första kyrkolagsutskottet

Betänkande 1995:4

Vissa bestämmelser för tillsättningsnämnder

Till utskottet har hänvisats motion 1995:15 av Sten Johansson, vari hemställs att kyrkomötet beslutar hos regeringen begära sådana ändringar i kyrkolagen att det klart framgår på vilken, alternativt vilka, anslagstavla(or) som tillsättningsnämnd skall anslå kungörelse om sammanträde och justering av protokoll.

Vad gäller motiveringar hänvisas till motionen.

Bakgrund

I 33 kap. kyrkolagen (ändrad senast genom SFS 1995:296) finns bestämmelser om tillsättning av biskops- och prästtjänster. I 5 anges att det i varje flerförsamlingspastorat skall finnas en tillsättningsnämnd. Dess uppgift är att besluta i tillsättningsärenden vad gäller präst och kyrkomusiker.

I 8 hänvisas bl.a. till vissa bestämmelser i 17 kap. om kyrkoråd och övriga nämnder i församlingar. Av intresse i sammanhanget är hänvisningarna till 17 och 24 , varigenom bestämmelserna om kallelse till kyrkorådets sammanträden och om justering av protokoll från kyrkorådet blir tillämpliga på tillsättningsnämnd.

17 kap. 17 anger att kallelsen ska anslås "på församlingens anslagstavla". Av 24 framgår genom ytterligare hänvisning att justeringen av protokollet skall "tillkännages på anslagstavlan".

Det bör noteras att tidpunkten för tillkännagivandet av justeringen har den rättsverkan att den är utgångspunkt för beräkning av klagotiden.

Som framgår av motionen kan den ovan redovisade hänvisningsbestämmelsen ge upphov till oklarheter om vilken eller vilka anslagstavlor som tillsättningsnämnden ska använda.

Det ankommer visserligen inte på utskottet att tolka innehållet i gällande lagstiftning, men utskottet vill erinra om att tillsättningsnämnden är ett för församlingarna i pastoratet gemensamt organ. Detta kan tala för att tillsättningsnämndens kallelser och tillkännagivanden ska anslås på församlingarnas anslagstavlor.

Det är naturligtvis otillfredsställande att gällande lagstiftning på denna punkt är oklar. Som alltid i sådana situationer ankommer det i sista hand på de rättstillämpande instanserna att pröva frågan. Utskottet anser därför att det inte finns tillräckliga skäl att nu göra en hänvändelse till regeringen i frågan. Motionen bör därför inte bifallas.

Med hänvisning till det anförda får utskottet hemställa

beträffande vissa bestämmelser för tillsättningsnämnder

att kyrkomötet avslår motion 1995:15.

Sigtuna den 21 augusti 1995

På första kyrkolagsutskottets vägnar

Evert Josefsson

Patrik Tibbling

Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Jösta Claeson, Gurli Nylund, Sven Håkansson, Else-Maj Silvernagel, Ann-Marie Nilsson, Joel Magnfält, Inger Lifv, Åsa Ingårda, Kerstin Linder, Karl-Johan Nilsson, Göran Petterson, Gunnar Blomgren, Nils Gårder, Åke Blomqvist.

Biskop KG Hammar har deltagit i utskottets överläggningar.