1995:15

av Sten Johansson

om vissa bestämmelser för tillsättningsnämnder

Enligt 32 kap. 8 paragrafen kyrkolagen skall vissa föreskrifter om kyrkoråd tillämpas på tillsättningsnämnder, bl.a. följande:

- 17 kap. 16-18 paragraferna om sammanträden m.m.

- 17 kap. 22 paragrafen om ärendenas avgörande och protokollet (i den från den 1 april 1995 reviderade femte avdelningen kyrkolagen finns de nämnda föreskrifterna i 17 kap. 24 paragrafen).

Den förstnämnda hänvisningen innebär att kallelse till sammanträde med tillsättningsnämnd skall anslås på församlingens anslagstavla. Bestämmelsen synes inte vara dispositiv, då något reglemente inte kan finnas för tillsättningsnämnd. Bestämmelsen torde därför vara tvingande.

Den andra hänvisningen innebär att justering av protokollet skall tillkännages på anslagstavlan.

Inom ett pastorat finns flera anslagstavlor, dels en för pastoratet, dels en för varje församling. Många tillsättningsnämnder är ovissa om vilken eller vilka anslagstavlor som dess kungörelse om sammanträden och justering av protokoll skall anslås på. Skall det vara på pastoratets anslagstavla? Eller på varje församlings anslagstavla? Eller möjligen på såväl pastoratets som församlingarnas anslagstavlor?

Enligt min mening är det angeläget att ifrågavarande bestämmelser ändras så, att det klart framgår vilken eller vilka anslagstavla(or) som ifrågavarande kungörelser skall anslås på. Det bör inte få vara godtyckligt vilket alternativ ett pastorat väljer. Av praktiska skäl - med hänsyn till att många pastorat omfattar ett flertal församlingar - bör det kunna vara tillfyllest med att kungörelserna ifråga anslås på pastoratets anslagstavla.

Åberopande det ovan anförda får jag härmed hemställa

att kyrkomötet beslutar hos regeringen begära sådana ändringar i kyrkolagen att det klart framgår på vilken, alternativt vilka, anslagstavla(or) som tillsättningsnämnd skall anslå kungörelse om sammanträde och justering av protokoll.

Teckomatorp den 12 juni 1995

Sten Johansson