Första kyrkolagsutskottet

Betänkande 1995:2

Val av elektorer till kyrkomötet

Till utskottet har hänvisats motion 1995:13 av Per-Jan Wållgren, vari hemställs

att kyrkomötet hos regeringen begär sådan ändring av 46 kap. 10 kyrkolagen att kyrkorådets röstetal vid elektorsval till kyrkomötet blir proportionella till antalet röstberättigade kyrkomedlemmar i församlingarna.

Beträffande den närmare motiveringen hänvisas till motionen.

Rättslig reglering

Bestämmelserna om valen till kyrkomötet finns i 46 kap. kyrkolagen. Kyrkomötets ledamöter och ersättare utses vid indirekta val genom elektorer. Vid elektorsvalet utgör pastoraten valdistrikt. I enförsamlingspastorat väljs elektorerna och deras ersättare av kyrkofullmäktige eller av det direktvalda kyrkorådet. Om pastoratet består av flera församlingar (flerförsamlingspastorat) utses elektorerna av församlingsdelegerade eller kyrkofullmäktige.

Det finns emellertid fall när det i ett flerförsamlingspastorat inte finns något organ som kan välja elektorer, dvs varken kyrkofullmäktige, församlingsdelegerade eller kyrkoråd. Det är när ett flerförsamlingspastorat ingår i en total flerpastoratssamfällighet enligt 11 kap. 8 2 st kyrkolagen. I ett sådant pastorat saknas anledning att ha förtroendeorgan, eftersom flerpastoratssamfälligheten sköter samtliga ekonomiska angelägenheter medan församlingarna svarar för verksamheten genom sina kyrkoråd. Pastoratet blir därmed endast en kyrkligt administrativ indelningsenhet i form av kyrkoherdens tjänstgöringsområde.

För dessa speciella fall finns en särskild bestämmelse i 46 kap. 13 , som anger att elektorsvalet skall förrättas gemensamt av kyrkoråden i de församlingar som ingår i pastoratet.

Av visst intresse i detta sammanhang är även bestämmelsen i 46 kap 14 , som anger att regeringen för särskilt fall får besluta om att elektorsvalen får förrättas av fullmäktige i flerpastoratsamfälligheten. En förutsättning för detta är att minst hälften av församlingarna i samfälligheten skall ha samtyckt till detta.

I det exempel som anges i motionen, där de enskilda ledamöterna i de två kyrkoråden representerar olika antal kyrkomedlemmar, kan otvivelaktigt uppstå sådana icke avsedda konsekvenser som påtalas. Den fråga som aktualiseras synes dock vara av mer teoretisk än praktisk natur.

Det antal pastorat i vilka elektorer ska utses gemensamt av församlingarnas kyrkoråd är relativt litet, ett drygt femtiotal. Det är naturligtvis tänkbart att en församling inom ramen för gällande bestämmelser agerar på ett från demokratisk synpunkt mindre lämpligt sätt vid elektorsvalen. Enligt vad utskottet har sig bekant har detta dock hittills inte skett, och det finns heller inte anledning att anta att det kommer att uppstå några problem vid kommande val. Utskottet anser därför att problemet är marginellt.

Härtill kommer att den lösning motionären förordar skulle innebära att någon form av graderat röstetal införs i lagen. En sådan ordning kan från demokratisk synpunkt inte accepteras. På nu anförda skäl bör motionen avslås.

Med hänvisning till det anförda får utskottet hemställa beträffande valen av elektorer till kyrkomötet

att kyrkomötet avslår motion 1995:13.

Sigtuna den 21 augusti 1995

På första kyrkolagsutskottets vägnar

Evert Josefsson

Patrik Tibbling

Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Jösta Claeson, Gurli Nylund, Sven Håkansson, Else-Maj Silvernagel, Ann-Marie Nilsson, Joel Magnfält, Inger Lifv, Åsa Ingårda, Kerstin Linder, Karl-Johan Nilsson, Göran Petterson, Gunnar Blomgren, Nils Gårder, Åke Blomqvist.

Biskop KG Hammar har deltagit i utskottets överläggningar.