1995:13

av Per-Jan Wållgren

om valen av elektorer till kyrkomötet

För val av elektorer till kyrkomötet utgör enligt 46 kap. 10 paragrafen kyrkolagen varje pastorat ett valdistrikt. Om det inte finns beslutande organ i pastoratet skall enligt 46 kap. 13 paragrafen valet av elektorer förrättas gemensamt av de kyrkoråd som finns i församlingarna i pastoratet. Detta blir endast aktuellt i flerförsamlingspastorat ingående i totala flerpastoratssamfälligheter.

Sistnämnda bestämmelse kan få till följd att elektorsvalet inte följer de demokratiska principer som varit och är vägledande i det svenska samhället.

Följande exempel illustrerar detta.

Ett pastorat har 1 900 röstberättigade kyrkomedlemmar och skall därför välja en elektor. I pastoratet finns dels en större församling med 1 500 medlemmar och ett kyrkoråd med 5 ledamöter och dels en mindre församling med 400 medlemmar och ett kyrkoråd med 7 ledamöter. När elektorsvalet skall förrättas gemensamt av de två kyrkoråden kan den lilla församlingens 7 ledamöter med stöd av sin majoritiet bestämma vem som skall utses till elektor. De vid sammanträdet närvarande kyrkorådsledamöterna från de två kyrkoråden representerar med andra ord olika antal kyrkomedlemmar. Ledamoten från den stora församlingen representerar 300 kyrkomedlemmar medan den från den lilla församlingen bara representerar 57 kyrkomedlemmar. Trots detta väger deras röster lika mycket.

I en representativ demokrati utgör detta ett missförhållande som med det snaraste bör rättas till.

Mot bakgrund av det anförda hemställs

att kyrkomötet hos regeringen begär sådan ändring av 46 kap. 10 paragrafen kyrkolagen att kyrkorådets röstetal vid elektorsval till kyrkomötet blir proportionellt till antalet röstberättigade kyrkomedlemmar i församlingarna.

Karlstad den 13 juni 1995

Per-Jan Wållgren