Första kyrkolagsutskottet

1995:1

Kyrkomötets, Svenska kyrkans centralstyrelses och ärkebiskopens arbete vid krig och krigsfara

Till utskottet har hänvisats Centralstyrelsens skrivelse 1995:8, vari kyrkomötet föreslås

att hos regeringen hemställa om förslag till en reglering av kyrkomötets, Svenska kyrkans centralstyrelses och ärkebiskopens arbete under krig och krigsfara eller sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av krig eller krigsfara i huvudsaklig överensstämmelse med det förslag som lämnas i skrivelsen.

Över skrivelsen har Läronämnden avgett yttrande 1995:3, se bilaga.

Skrivelsens huvudsakliga innehåll

I skrivelsen lämnas en redogörelse för bakgrunden till Centralstyrelsens roll inom totalförsvarets civila del samt för de regler som styr beredskapsplaneringen inom andra samhällssektorer.

Vidare redovisas ett förslag till reglering av kyrkomötets, Centralstyrelsens och ärkebiskopens uppgifter och arbete under kris och krig. Förslaget lades fram i en särskild promemoria den 14 maj 1990 av en av Centralstyrelsen och Överstyrelsen för civil beredskap gemensamt utsedd ledningsgrupp.

Centralstyrelsens förslag, som i allt väsentligt baseras på förslagen i promemorian, uppbärs av motivet att Svenska kyrkan centralt skall kunna fungera effektivt under krig och krigsfara. Sådan rättslig reglering saknas idag. Centralstyrelsen har dessutom sedan den 1 juli 1993 ett lednings- och samordningsansvar för trossamfundens verksamhet under kris och krig.

Den rättsliga reglering som berör den kyrkliga riksorganisationen föreslås ske genom bestämmelser i kyrkolagen. Enligt styrelsen behövs detta, eftersom det redan idag finns motsvarande lagbestämmelser för den lokala och regionala organisationen inom Svenska kyrkan.

Vad gäller kyrkomötet innebär förslaget i huvudsak följande.

Om det två månader eller senare före kyrkomötets årliga sammanträde råder krig, krigsfara eller sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av krig eller krigsfara, skall kyrkomötets sammanträde uppskjutas till nästföljande år. Råkar riket i krig under pågående kyrkomötessammanträde, skall sammanträdet avslutas snarast möjligt. Under samma förutsättningar skall val av elektorer eller av ledamöter och ersättare till kyrkomötet uppskjutas. Så snart omständigheterna medger skall regeringen vidta åtgärder för att valen skall kunna hållas. Valperioden förlängs för det tidigare valda kyrkomötet, om ordinarie val inte kunnat avslutas senast tre månader före kyrkomötets sammanträde. Mandatperioden för av kyrkomötet valda organ förlängs automatiskt till närmast följande sammanträde med kyrkomötet, om ordinarie sammanträde uppskjuts.

För centralstyrelsens del föreslås följande. Råder krig eller krigsfara eller sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av krig eller krigsfara, får Centralstyrelsen handlägga ärenden, om ordföranden eller en vice ordförande och minst en tredjedel av ledamöterna är närvarande. Om ett ärende kräver det, skall beslut kunna fattas av ordföranden eller en vice ordförande. Beslutet skall anmälas vid nästa sammanträde.

Vad slutligen gäller ärkebiskopen föreslås att den biträdande biskopen i Uppsala stift i motsvarande situationer tar över uppgifter genom att inträda som ledamot och ordförande i domkapitlet och stiftsstyrelsen i Uppsala stift.

Läronämnden har anfört att den från lärosynpunkt inget har att erinra mot den föreslagna ordningen, som är tänkt att gälla i en extrem undantagssituation.

Utskottet har inget att erinra mot att regleringen ges det innehåll som Centralstyrelsen föreslår. Utskottet vill dock erinra om att kyrkolagen inte innehåller bestämmeler som tar sikte på Svenska kyrkans situation och verksamhet under höjd beredskap och krig. I sin skrivelse till 1991 års kyrkomöte med förslag till ny kyrkolag (RegSkr 1991:1) anförde regeringen att kyrkolagen endast borde reglera Svenska kyrkans organisation, verksamhet och ekonomi under fredstid. Enligt regeringen borde därför lagen om kyrklig beredskap eller motsvarande bestämmelser i en ny lag om civilt försvar inte tas in i den nya kyrkolagen. Kyrkomötet framställde ingen invändning. Mot denna bakgrund kan givetvis reglernas placering bli föremål för ytterligare överväganden.

Med hänvisning till den anförda får utskottet hemställa

beträffande arbetet vid krig och krigsfara

att kyrkomötet med anledning av Centralstyrelsens skrivelse 1995:8 hos regeringen hemställer om lagreglering av kyrkomötets, Svenska kyrkans centralstyrelses och ärkebiskopens arbete under krig och krigsfara eller sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av krig eller krigsfara i huvudsaklig överensstämmelse med vad Centralstyrelsen föreslagit.

Sigtuna den 21 augusti 1995

På första kyrkolagsutskottets vägnar

Evert Josefsson

Sten Pålsson

Patrik Tibbling

Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Jösta Claeson, Gurli Nylund, Sven Håkansson, Else-Maj Silvernagel, Ann-Marie Nilsson, Joel Magnfält, Inger Lifv, Åsa Ingårda, Kerstin Linder, Karl-Johan Nilsson, Göran Petterson, Gunnar Blomgren, Nils Gårder, Åke Blomqvist.

Biskop KG Hammar har deltagit i utskottets överläggningar.