§ 103 Skydd för barn och ungdomar i kyrkans verksamhet

§ 103 Skydd för barn och ungdomar i kyrkans verksamhet

§ 103 Skydd för barn och ungdomar i kyrkans verksamhet

BERTIL OLSSON:
Ordförande, kyrkomötesledamöter, biskopar och åhörare! Jag talar här för utskottet. Vi har behandlat en motion av Sten Johansson, 2011:4, kring hur man ska öka skyddet för barn och ungdomar som deltar i Kyrkans verksamhet. Motionen talar om i vad mån i vad mån vi behöver begära in utdrag ur brottsregistret för nyanställningar.
Utskottet var enigt om att det är viktigt att man stärker skyddet. Egentligen talade vi då om att vi skulle kunna utfärda det direkt, men för att det ska kunna gälla alla kyrkans arbetsgivare måste det vara en kyrkoordningstext. Det behövs utredningar och så vidare om exakt hur den ska formuleras. Därför föreslår utskottet ett uppdrag till kyrkostyrelsen. Sedan har vi också breddat det lite. Vi talar inte bara om de anställda som motionen gör, eftersom det också handlar om frivilliga medarbetare. Det kan också vara andra anställda än de i församlingsvården. Det finns vaktmästare i våra lokaler som också kan ha mycket med barn och ungdomar att göra, medan motionen talade om församlingsvårdande tjänster. Vissa anställda och frivilliga medarbetare är det som vi har formulerat från utskottet.
Alltså bifall till utskottets förslag.

STEN JOHANSSON:
Ordförande, biskopar och ledamöter! Utskottet redogjorde här väldigt fylligt för min motion 2011:4 och jag är mycket tacksam . De har inte bara, kan man säga, tagit min motion. De har utvecklat den så att den blir ännu bättre.
Jag ber att få tacka utskottet för det arbetet och föreslå bifall till utskottet.

GEORG LAGERBERG:
Ordförande, ledamöter, biskopar! Den som sonat sitt brott bör ha en möjlighet att komma tillbaka. Tyvärr finns det i dag en motsatt trend i samhället, man kräver fler och fler utdrag ur misstanke- och belastningsregister innan en anställning ens kan komma i fråga. Jag tycker det är synd om kyrkan nu ska haka på denna trend. Trenden leder ju till att vägarna tillbaka sakta men säkert stryps, snörps av, blockeras och det försvårar en bra rehabilitering. Stängs vägarna tillbaka till arbetsmarknaden återstår bara att vara kvar på brottets bana. Ett sådant samhälle gynnar egentligen inte någon och är ingenting som kyrkan borde medverka till. Dessutom, vad visar ett registerutdrag? Inte särskilt mycket. Det visar läget precis då ett anställningsförhållande ingås, men ofta när ett övergrepp upptäcks visar det sig att det pågått under väldigt lång tid. Det kan alltid missas om man inte har en ordentlig arbetsledning. Inom hälso- och sjukvården har vi till exempel legitimationskrav på ett antal yrkesgrupper. Vi tar in från belastningsregistret, men där upptäcks fortfarande övergrepp och kränkningar.
Vill man verkligen skydda barn och ungdomar borde man i stället för att ta in ett registerutdrag i början av en anställning tänka över hur man organiserar sitt arbete. Hur ser arbetsledningen ut? Hur minimerar vi risken för att det uppstår situationer där övergrepp och kränkningar kan uppkomma? Endast då kan man ge ett gott skydd för samtliga utsatta grupper.
Jag vill därför yrka bifall till utskottets förslag punkt 1 men yrka avslag till utskottets förslag punkt 2.

BERTIL OLSSON (REPLIK):
Man kan ju säga att det är svårt för den som har blivit dömd för något att komma tillbaka, men detta handlar om samma krav som nu gäller för skolpersonal. Inom kyrkan handlar det om ifall vi har förskolor eller skolverksamhet. Då gäller det här kravet. Då är det rimligt att motsvarande krav ska gälla också för den övriga verksamheten bland barn och ungdomar. Det är självklart även så att många av fallen som sedan blir avslöjade inte är förstagångsförbrytare. Det kommer vi aldrig åt, men det handlar om att inte ge dem möjligheter att på nytt göra övergrepp på barnen. Det är därför vi vill ha det här intyget.


Bifogat dokument:

Relaterade dokument

Motioner
Mot 2011:04

Betänkanden
TU 2011_02

Debattinlägg
   § 103 

Beslut av ärende
§ 150

Behandling av ärende
§ 103

Kyrkomötets skrivelser
KmSkr 2011:12

Snabbprotokoll
2011TU_02