Förslag till kyrkomötesbeslut
Kyrkomötet beslutar att uppdra till kyrkostyrelsen att utreda möjligheten att i kyrkoordningen tydliggöra diakonatets ställning i Svenska kyrkan.
Motivering
Sedan ett antal år ingår diakonerna i den så kallade vigningstjänsten. I och med detta har de blivit mer likställda med prästerna vilket i sin tur har lett till att rollfördelningen mellan diakon och präst har blivit mer oklar. I debatten har diakoner framfört att de känner sig osäkra på sin roll och ibland också missnöjda med arbetsuppgifter och bristande ansvar. Några debattörer har också föreslagit att diakoner ska kunna utses till kyrkoherdar. Det är olyckligt om en yrkeskategori i vår kyrka känner sig frustrerad i sin uppgift.
En orsak till osäkerheten inom yrkeskåren kan vara att man inte riktigt uppfattar vilken ny kompetens eller funktion en diakon får i och med vigningen. I kyrkoordningen saknas närmare definition av diakonatet.
Snart kommer en ny utbildningsordning att antas. Inför detta och för att klargöra diakonatets ställning och diakonernas uppgifter är det viktigt att vi klargör vad som gäller nu och i framtiden. Väsentligt är också att framhålla att kyrkoherden är den som är arbetsledare för diakoner och har att inom regelverket avgöra vilka arbetsuppgifter diakonerna i församlingen ska ha.
Vi behöver också erinra oss bakgrunden till beslutet om det ”nya” diakonatet. Inför beslutet om den nya vigningstjänsten inom vår kyrka anförde två utskott bland annat följande.
Andra kyrkolagsutskottet:
Ja till karitativt diakonat men nej till liturgiskt diakonat
Det finns en mycket stark uppslutning kring ett karitativt präglat diakonat. Detta är tydligt uttryckt i inledningstexten till sjunde avdelningen om kyrkliga uppdrag och befattningar. Där anges att diakonens uppdrag är ett barmhärtighetens tecken, innehåller kärlekens gärningar särskilt mot utsatta människor, har en karitativ inriktning och möter mänsklig nöd. I kyrkoordningens texter saknas varje antydan om ett diakonat med särskilda liturgiska uppgifter. Alla i kyrkan skall självfallet hämta sin andliga näring i och sändas ut i tjänst från gudstjänsten. Men det finns inga specifika liturgiska uppgifter som en diakon måste utföra. Tvärtom vill utskottet betona att diakonatet motiveras som uppdrag i kyrkan genom sin socialt karitativa inriktning och som ett tecken på kyrkans gemensamma sociala kallelse och tjänst. Diakonatet finns därför att kyrkan behöver det.
Gudstjänstutskottet uttryckte i sitt yttrande 1999:1 samma sak på ett annat sätt:
Det diakonala vigningsuppdraget i kyrkan har inte till syfte att frånta andra medarbetare i församlingslivet och i gudstjänsten legitima uppgifter och uppdrag. De som är diakonvigda i Svenska kyrkan har inte några uppdrag i gudstjänsten som är speciellt avdelade för dem. Däremot kan och skall diakoner på samma sätt som andra medarbetare utföra lämpliga uppgifter i kyrkans gudstjänst. Även om inte diakonen är förbehållen särskilda uppdrag i liturgin är det likväl viktigt att hela kyrkans diakonala uppdrag på olika sätt blir synliggjort och kommer till uttryck i gudstjänsten. Detta är en viktig påminnelse för alla som har uppdraget att förbereda och gestalta gudstjänstlivet.
Andra kyrkolagsutskottet fortsatte:
Utskottet tar avstånd från varje form av kvalitetstänkande, där det som skiljer någon från en annan skall anses avgöra identiteten i ett uppdrag. En aspekt på det är att kyrkans sändning står i centrum snarare än den enskildes behov av bekräftelse. För kyrkans framtid är det utomordentligt viktigt att alla som har ett uppdrag söker att fullgöra sin del av kyrkans gemensamma uppdrag.
Reaktionen mot en kyrkorättslig reglering av diakonatet beror i inte ringa utsträckning på ett avståndstagande mot vissa utvecklingstendenser i kyrkolivet där diakoner i likhet med exempelvis kyrkvärdar alltid tilldelas vissa uppgifter i gudstjänsten, där liturgiska kläder alltid används och gudstjänstdeltagarna inte ser någon skillnad mot prästernas liturgiska kläder, där gudstjänstuppgifter skall definieras i befattningsbeskrivningar etc. Utskottet konstaterar då att det är viktigt att alla som tillhör församlingen får komma med sina erfarenheter, bidra till och ha uppgifter i församlingens gemensamma gudstjänst. Vidare ser utskottet att det handlar om attityder, samarbete och pastoral klokhet om motsättningar skall undvikas och gemenskapen främjas. Sådant är nödvändigt men kan inte regleras i en kyrkoordning.
Det pågår idag en debatt om diakonatet och därför finns det anledning att nu närmare precisera dess ställning och uppgift inom Svenska kyrkan.
.
Stockholm och Jönköping den 22 juli 2011