Fråga i Kyrkomötet
2004:18
från Michael Martinson
Hur blir missionsperspektivet tydligare i vår kyrka?

Fråga 2004:18

Fråga till Kyrkostyrelsen

I flera av Svenska kyrkans församlingar ställs idag frågan om mission. Frågan blev på nytt aktuell när man i sin församlingsinstruktion skulle formulera sin egen syn och verksamhetsplan för mission. Några församlingar fick inte till sin skrivning och utelämnade då missionsperspektivet helt.

I Kyrkomötet har frågan om att vi som kyrka skulle våga definiera missionsbegreppet tydligare rests i ett antal motioner. Kyrkomötet har då avslagit dessa motioner med hänvisning till att detta redan sker på lokal- och stiftsplan. Men behövs det inte en samling, en tydlig vilja som synliggörs i hela kyrkan om att vårt uppdrag inte är slutfört. Måste inte även rikskyrkans resurser omprioriteras så att det uppdrag vi fått av Herren Jesus själv om att ”… gör(a) alla folk till lärjungar…” bli vägvisare in i framtiden?

En kyrka som inte är missionerande, kan den kallas för kyrka? Är inte mission en hörnsten i kyrkans väsen?

Min fråga till Kyrkostyrelsen är: Ibland när frågan om mission diskuteras i vår kyrka säger man att mission idag enbart stavas diakoni. Är detta sant? Är denna inställning den officiella? Har vi gett upp om evangelisation som en del av vår mission?

Ekerö den 8 oktober 2004

Michael Martinson