Bilaga: Förslag till ändringar i kyrkoordningen, arbetsordningen för Kyrkomötet och i ersättningsstadga samt förslag till instruktion för Styrelsen för svenska kyrkan i utlandet med anledning av reservationer
Förslag till ändringar i kyrkoordningen i enlighet med reservation 3
Kyrkomötet föreslås besluta i fråga om kyrkoordningen
dels att 7 kap. 1 och 7 §§, 9 kap. 2 a, 10 och 19 §§, 10 kap. 6 §, 12 kap. 4, 9, 11, 12 och 13 §§, 31 kap. 16 §, 32 kap. 16 §, 33 kap. 9 §, 34 kap. 13 §, 36 kap. 2 och 6 §§ och 57 kap. 1 § skall ha följande lydelse,
dels att det skall införas fyra nya paragrafer, 10 kap. 5 a §, 12 kap. 8 a och 13 a §§ och 57 kap. 7 a §, av följande lydelse,
dels att det skall införas en ny rubrik närmast före nya 57 kap. 7 a § av följande lydelse.
Nuvarande lydelse
|
Föreslagen lydelse
|
7 kap.
1 § Stiftsfullmäktige beslutar i principiella ärenden och i ärenden som på annat sätt är av större vikt, främst
1. mål och riktlinjer för verksamheten,
2. budget, kyrkoavgift och andra viktiga ekonomiska frågor,
3. stiftsstyrelsens och nämndernas organisation och verksamhetsformer,
4. val av ledamöter och ersättare i stiftsstyrelse och nämnder,
5. val av revisorer och revisorsersättare,
6. grunderna för ekonomiska förmåner åt förtroendevalda, och
7. årsredovisning och ansvarsfrihet.
Stiftsfullmäktige beslutar också i andra frågor som anges i kyrkoordningen.
|
Fullmäktige beslutar också i andra frågor som anges i kyrkoordningen.
Stiftsfullmäktige i Visby stift beslutar inte i frågor rörande utlandskyrkan.
|
7 § Stiftsstyrelsen skall främja församlingslivet i stiftet och verka för dess utveckling.
|
Stiftsstyrelsen i Visby stift har inga uppgifter i fråga om utlandskyrkan.
|
9 kap.
2 a § Ledamoten som är eller har varit ordinarie domare deltar i domkapitlets överläggningar i alla ärenden men har rösträtt endast vid handläggningen av ärenden enligt 5 § andra stycket.
|
2 a § Domkapitlet i Visby stift skall bestå av följande ledamöter:
1. biskopen, som är ordförande,
2. domprosten, som är vice ordförande,
3. en ledamot som är anställd som präst eller diakon i stiftet eller i någon av stiftets församlingar i Sverige,
4. en ledamot som är präst eller diakon samt är eller har varit anställd i utlandskyrkan,
5. en ledamot som är eller har varit ordinarie domare, och
6. fyra övriga ledamöter.
Ledamöterna som avses i första stycket 5 och 6 och deras ersättare får inte vara vigda till biskop, präst eller diakon. Bestämmelserna för förtroendevalda i 33 kap. om valbarhet, valbarhetshinder och uppdragets upphörande skall tillämpas för dessa.
För biskopen och domprosten som ledamot utses en gemensam ersättare som skall vara präst i stiftet eller i någon av stiftets församlingar i Sverige. För var och en av ledamöterna som avses i första stycket 3-5 utses en ersättare som uppfyller samma kvalifikationskrav som ledamoten. För de övriga ledamöterna utses fyra ersättare.
|
10 § Valet av den ledamot och de ersättare som skall vara präst eller diakon äger rum vid ett gemensamt möte med stiftets präster och diakoner med biskopen som valförrättare. Därvid röstar prästerna och diakonerna gemensamt fram ledamoten och ersättarna.
|
10 § Valet av den ledamot eller de ledamöter och de ersättare som skall vara präst eller diakon äger rum vid ett gemensamt möte med stiftets präster och diakoner med biskopen som valförrättare. Därvid röstar prästerna och diakonerna gemensamt fram ledamoten eller ledamöterna och ersättarna.
Vid valet i Visby stift av de ledamöter och ersättare som skall vara präst eller diakon avger de präster och diakoner som är anställda som präster respektive diakoner i utlandskyrkan och som inte deltar i det gemensamma mötet sina röster innan mötet äger rum. Biskopen beslutar hur denna förhandsröstning skall gå till.
|
19 § De ledamöter som avses i 1 § första stycket 4 och 5 och 2 § första stycket 5 och 6 och deras ersättare väljs av det nyvalda stiftsfullmäktige för fyra år, räknat från och med den 1 januari året efter det år då ordinarie kyrkoval har ägt rum.
|
19 § De ledamöter som avses i 1 § första stycket 4 och 5 och 2 § första stycket 5 och 6 och deras ersättare väljs av det nyvalda stiftsfullmäktige.
Vid valet av domkapitel i Visby stift gäller bestämmelserna i första stycket den ledamot som avses i 2 a § första stycket 4 och den ledamotens ersättare samt tre av de ledamöter som avses i 2 a § första stycket 6 och deras ersättare. En av de ledamöter som avses i första stycket 6 och den ledamotens ersättare väljs av Kyrkomötet.
Ledamöterna och deras ersättare väljs för fyra år räknat från och med den 1 januari året efter det år då ordinarie kyrkoval har ägt rum.
|
10 kap
|
5 a § Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet har som grundläggande uppgift att främja församlingslivet i utlandsförsamlingarna och i de verksamheter som bedrivs av utlandskyrkan på andra platser. Styrelsen beslutar vilka utlandsförsamlingar och andra verksamheter som skall tillhöra Svenska kyrkan.
|
6 § För samordning, planering och utveckling skall det finnas följande nämnder:
1. Nämnden för internationell mission och diakoni, med särskilt ansvar för insatserna rörande internationell mission och diakoni.
2. Nämnden för kyrkolivets utveckling, med särskilt ansvar för de kyrkliga grundutbildningarna och för stödjande av stiftens arbete.
3. Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet med särskilt ansvar för arbetet bland svenskar i andra länder.
|
|
12 kap.
4 § Kyrkostyrelsen får överlämna ärenden för handläggning till Kyrkofondens styrelse och till någon av de i 10 kap. 6 § angivna nämnderna. Sådant överlämnande får dock inte avse ärenden om bestämmelser som Kyrkostyrelsen enligt kyrkoordningen skall utfärda.
|
4 § Kyrkostyrelsen får överlämna ärenden för handläggning till Kyrkofondens styrelse, till Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet och till någon av de i 10 kap. 6 § angivna nämnderna. Sådant överlämnande får dock inte avse ärenden om bestämmelser som Kyrkostyrelsen enligt kyrkoordningen skall utfärda.
|
|
Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet
8 a § Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet består av biskopen i Visby stift och åtta ledamöter, som väljs av Kyrkomötet. Biskopen är ordförande i styrelsen. För de valda ledamöterna och för biskopen skall Kyrkomötet välja nio ersättare. Kyrkomötet väljer också en eller två av ledamöterna att vara vice ordförande i styrelsen
|
9 § Nämnden för internationell mission och diakoni består av elva ledamöter, som väljs av Kyrkomötet. I nämnden skall en av ledamöterna vara biskop.
Nämnden för kyrkolivets utveckling och Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet består av vardera nio ledamöter, som väljs av Kyrkomötet.
|
Nämnden för kyrkolivets utveckling består av nio ledamöter, som väljs av Kyrkomötet.
|
11 § Ledamöterna och ersättarna i Kyrkostyrelsen, Kyrkofondens styrelse och nämnderna väljs av Kyrkomötet vid det första sammanträdet under mandatperioden. Valen gäller till dess att Kyrkomötet har hållit nya val under nästa mandatperiod.
|
11 § Ledamöterna och ersättarna i Kyrkostyrelsen, Kyrkofondens styrelse, Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet och nämnderna väljs av Kyrkomötet vid det första sammanträdet under mandatperioden. Valen gäller till dess att Kyrkomötet har hållit nya val under nästa mandatperiod.
|
12 § Följande bestämmelser om kyrkorådet i en församling skall tillämpas på Kyrkostyrelsen, Kyrkofondens styrelse och nämnderna:
- 4 kap. 15 § första och andra styckena om fyllnadsval,
- 4 kap. 18 § om när sammanträdena skall hållas och
- 4 kap. 19 § om ersättarnas tjänstgöring.
|
12 § Följande bestämmelser om kyrkorådet i en församling skall tillämpas på Kyrkostyrelsen, Kyrkofondens styrelse, Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet och nämnderna:
- 4 kap. 15 § första och andra styckena om fyllnadsval,
- 4 kap. 18 § om när sammanträdena skall hållas och
- 4 kap. 19 § om ersättarnas tjänstgöring.
|
13 § I fråga om jäv tillämpas bestämmelserna om kyrkofullmäktige i en församling i 3 kap. 21 och 22 §§ och i fråga om hur man fattar beslut tillämpas bestämmelserna i 3 kap. 34-37 §§.
Vidare tillämpas bestämmelserna i 3 kap. 39-41 §§ när det gäller hur protokollet skall föras och vad det skall innehålla.
Bestämmelserna om kyrkofullmäktige skall då gälla Kyrkostyrelsen, Kyrkofondens styrelse eller nämnderna.
|
13 § I fråga om hur man fattar beslut tillämpas bestämmelserna i 3 kap. 34-37 §§ om kyrkofullmäktige i en församling.
Vidare tillämpas bestämmelserna i 3 kap. 39-41 §§ när det gäller hur protokollet skall föras och vad det skall innehålla.
Bestämmelserna om kyrkofullmäktige skall då gälla Kyrkostyrelsen, Kyrkofondens styrelse, Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet eller nämnderna.
13 a § I fråga om jäv tillämpas bestämmelserna om kyrkoråd i en församling i 4 kap. 22 §. Bestämmelserna om kyrkoråd skall då gälla Kyrkostyrelsen, Kyrkofondens styrelse, Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet eller nämnderna.
Bestämmelserna om jäv gäller även anställda eller andra personer som på Kyrkostyrelsens, Kyrkofondens styrelses, Styrelsens för Svenska kyrkan i utlandet eller nämndernas uppdrag handlägger ett ärende.
|
31 kap
16 § Frågor om behörighet att utöva kyrkans vigningstjänst enligt 11-12 §§ prövas enligt följande:
1 präster som har anställning som präst i ett stift
2. präster som har anställning hos Svenska kyrkan på nationell nivå
3. övriga präster, folkbokförda inom ett stifts område
4. övriga präster
|
domkapitlet i det stiftet
Domkapitlet i Uppsala stift
domkapitlet i det stiftet
Domkapitlet i Uppsala stift
|
1 präster som har anställning som präst i ett stift
2. präster som är verksamma i utlandskyrkan
3. präster som har anställning hos Svenska kyrkan på nationell nivå och som inte är verksamma i utlandskyrkan
4. övriga präster, folkbokförda inom ett stifts område
5. övriga präster
|
domkapitlet i det stiftet
Domkapitlet i Visby stift
Domkapitlet i Uppsala stift
domkapitlet i det stiftet
Domkapitlet i Uppsala stift
|
32 kap.
16 § Frågor om behörighet att utöva kyrkans vigningstjänst enligt 11-12 §§ prövas enligt följande:
1 diakoner som har anställning som diakon i ett stift
2. diakoner som har anställning hos Svenska kyrkan på nationell nivå
3. övriga diakoner, folkbokförda inom ett stifts område
4. övriga diakoner
|
domkapitlet i det stiftet
Domkapitlet i Uppsala stift
domkapitlet i det stiftet
Domkapitlet i Uppsala stift
|
1 diakoner som har anställning som diakon i ett stift
2. diakoner som är verksamma i utlandskyrkan
3. diakoner som har anställning hos Svenska kyrkan på nationell nivå och som inte är verksamma i utlandskyrkan
4. övriga diakoner, folkbokförda inom ett stifts område
5. övriga diakoner
|
domkapitlet i det stiftet
Domkapitlet i Visby stift
Domkapitlet i Uppsala stift
domkapitlet i det stiftet
Domkapitlet i Uppsala stift
|
33 kap.
9 § Förutom det som anges i 5-8 §§ gäller följande valbarhetshinder för förtroendeuppdrag. Hindren gäller för alla kyrkligt anställda som har en tjänstgöringsgrad över 20 procent av heltid för sin befattning.
1. Den som är anställd i en församling är inte valbar till direkt eller indirekt valt kyrkoråd eller någon nämnd i denna församling. Om församlingen ingår i en samfällighet gäller detta vid val till kyrkonämnden eller någon annan nämnd i samfälligheten.
|
1. Den som är anställd i en församling är inte valbar till direkt eller indirekt valt kyrkoråd eller någon nämnd i denna församling. Om församlingen ingår i en samfällighet gäller detta också vid val till kyrkonämnden eller någon annan nämnd i samfälligheten.
|
2. Den som är anställd i en samfällighet är inte valbar till kyrkonämnden eller någon annan nämnd i denna samfällighet. Han eller hon är inte heller valbar till ett direkt eller indirekt valt kyrkoråd eller någon nämnd i en församling som ingår i samfälligheten om anställningen innefattar tjänstgöring i den församlingen.
3. Den som är stiftsanställd är inte valbar till stiftsstyrelsen eller någon av stiftets nämnder.
4. Den som är anställd på nationell nivå är inte valbar till Kyrkostyrelsen, Kyrkofondens styrelse eller någon nämnd på nationell nivå.
|
4. Den som är anställd på nationell nivå är inte valbar till Kyrkostyrelsen, Kyrkofondens styrelse, Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet eller någon nämnd på nationell nivå.
|
34 kap.
13 § När ansökningstiden för en ledigförklarad befattning som kyrkoherde, komminister, stiftsadjunkt eller kontraktsadjunkt gått ut skall kyrkorådet, pastoratsnämnden eller stiftsstyrelsen översända ansökningshandlingarna och platsannonsen till domkapitlet.
|
13 § När ansökningstiden för en ledigförklarad befattning som kyrkoherde, komminister, stiftsadjunkt eller kontraktsadjunkt gått ut skall kyrkorådet, kyrkonämnden, pastoratsnämnden eller stiftsstyrelsen översända ansökningshandlingarna och platsannonsen till domkapitlet.
|
Efter beslut om behörighet skall domkapitlet med eget yttrande över de behöriga sökandena överlämna handlingarna till den som har att besluta om tillsättningen.
Domkapitlet skall underrätta de sökande om beslutet i behörighetsfrågan och om skälen för detta.
|
Vid tillsättning av befattning som präst i utlandskyrkan skall skyldigheten att översända handlingar till domkapitlet gälla Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet.
|
36 kap.
2 § Inom Svenska kyrkan finns också de icke-territoriella församlingar som framgår av 35 kap.
|
2 § Inom Svenska kyrkan finns också de icke-territoriella församlingar som framgår av 35 kap. samt utlandsförsamlingar och verksamheter som bedrivs av utlandskyrkan.
Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet beslutar enligt 10 kap 5 a § vilka församlingar och verksamheter i utlandet som hör till utlandskyrkan.
Församlingarna och verksamhetsplatserna inom utlandskyrkan måste tillämpa bestämmelserna i kyrkoordningen bara om det är särskilt angivet.
|
6 § Inom Svenska kyrkan finns det tretton stift. Dessa är Uppsala, Linköpings, Skara, Strängnäs, Västerås, Växjö, Lunds, Göteborgs, Karlstads, Härnösands, Luleå, Visby och Stockholms stift.
|
Till Visby stift hör även utlandsförsamlingarna och den verksamhet som bedrivs av utlandskyrkan på andra platser.
|
57 kap.
1 § Biskopen och domkapitlet skall ha tillsyn över verksamheten i stiftets församlingar och samfälligheter samt över verksamheten i stiftet. I tillsynen ingår
1. råd, stöd och hjälp, dels i frågor som rör kyrkans lära, böcker, sakrament, gudstjänst och övriga handlingar, dels i rättsliga frågor,
2. utfärdande av församlingsinstruktion enligt 5-7 §§,
3. biskopens visitationer enligt 8 kap. 2 §,
4. granskning av hur präster och diakoner utövar sina uppdrag och efterlever avgivna vigningslöften,
5. prövning av behörighet att utöva kyrkans vigningstjänst enligt 31 kap. 11 och 12 §§ och 32 kap. 11 och 12 §§,
6. befogenhetsprövning enligt 31 kap. 14 § och 32 kap. 14 §, och
7. beslutsprövning enligt 8-18 §§.
|
Vad som sägs i första stycket 7 skall inte tillämpas på utlandsförsamlingar och verksamheter som bedrivs av utlandskyrkan på andra platser.
|
|
Församlingsinstruktioner för utlandskyrkan
7 a § För församlingar inom utlandskyrkan skall en församlingsinstruktion utarbetas av kyrkoherden och styrelsen i församlingen i samråd med domkapitlet i Visby. Innan den utfärdas skall den godkännas av församlingens styrelse och kyrkoherde och Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet skall ges tillfälle att yttra sig.
För verksamhet på en plats inom utlandskyrkan där det inte finns någon församling utarbetas församlingsinstruktionen av Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet och kyrkoherden i samråd med domkapitlet i Visby stift. Innan den utfärdas skall den godkännas av Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet och kyrkoherden var för sig.
Församlingsinstruktioner för utlandskyrkan skall innehålla det som anges i 5 § 2 och 4.
En församlingsinstruktion för en församling inom utlandskyrkan får utfärdas av domkapitlet i Visby stift. Den är därefter bindande för församlingen eller verksamhetsplatsen.
Fråga om ändring av församlingsinstruktionen för en församling får väckas av församlingens styrelse, kyrkoherden eller domkapitlet. Fråga om ändring av församlingsinstruktionen för en verksamhetsplats får väckas av Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet, kyrkoherden eller domkapitlet. En ändring godkänns och utfärdas på samma sätt som instruktionen.
|
1. Detta beslut träder i kraft den 1 november 2002 med undantag för bestämmelserna i 10, 12 och 36 kap. vilka träder i kraft omedelbart när Kyrkomötet har fattat sitt beslut.
2. När Kyrkomötet har beslutat om inrättande Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet blir de som har utsetts till ordförande, ledamöter och ersättare i Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet ordförande, ledamöter och ersättare i Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet.
3. När den ledamot i Domkapitlet i Visby stift som avses i 9 kap. 2 a § 4 och den ledamotens ersättare skall väljas första gången har endast den som är anställd som präst eller diakon i utlandskyrkan rösträtt. Valet avser tiden till och med den 31 december 2005.
4. Kyrkomötet skall vid sammanträdet i oktober 2002 välja en ledamot och ersättare i domkapitlet i Visby stift enligt 9 kap. 19 § för tiden till och med den 31 december 2005.
Kommentarer till förslagen enligt reservation 3 till ändringar i kyrkoordningen avseende utlandskyrkan
7 kap. 1 §
Utlandskyrkans församlingar och verksamhetsplatser hör enligt de föreslagna bestämmelserna i 36 kap. 6 § tredje stycket till Visby stift. Det skall dock inte vara en uppgift för Visby stift att svara för främjande av församlingslivets utveckling inom utlandskyrkan. Detta klargörs genom bestämmelsen i 1 § om att stiftsfullmäktige inte beslutar i några frågor avseende utlandskyrkan.
7 kap. 7 §
Av samma skäl som gäller för stiftsfullmäktige har inte heller stiftsstyrelsen i Visby stift de uppgifter i relation till utlandskyrkans församlingar och verksamhetsplatser som annars tillkommer stiftsstyrelserna. Det är endast på en punkt som stiftsstyrelsen i Visby har ansvaret för en uppgift av direkt betydelse för utlandskyrkan. Det gäller genomförandet av biskopsvalet enligt vad som framgår av punkt fem i införandebestämmelserna.
9 kap. 2 a §
Domkapitlet i Visby stift har uppgifter avseende samtliga församlingar, präster och diakoner som hör till stiftet. Det gäller alltså såväl församlingar och präster på Gotland som i utlandskyrkan. Detta bör få konsekvenser för domkapitlets sammansättning. Utöver vad som gäller för övriga domkapitel - bortsett från Uppsala stifts domkapitlet - finns en ytterligare ledamot som är präst eller diakon. Den ledamoten skall vara eller ha varit anställd som präst eller diakon i utlandskyrkan. För att upprätthålla balansen mellan ledamöter som har uppdrag inom kyrkans vigningstjänst och övriga ledamöter ska Visby domkapitel ha fyra övriga ledamöter.
9 kap. 10 §
Vid valet av domkapitlet i Visby stift skall det utses två ledamöter som är präst eller diakon. Det har medfört att det i paragrafens första stycke behöver anges att valet av dem som skall vara präst eller diakon kan avse en eller flera ledamöter.
Förslaget innebär att samtliga röstberättigade skall utgöra en valkorporation. vid valet av präst- eller diakonledamot i Visby stift. De som är anställda som präster och diakoner inom landet och de som är anställda i utlandskyrkan röstar gemensamt fram samtliga präst- eller diakonledamöter och ersättare. De måste därvid naturligtvis för att rösterna skall vara giltiga rösta på personer som uppfyller de angivna kvalifikationskraven. Övergångsvis - införandebestämmelsernas tredje punkt - föreslås dock en särskild ordning vid valet för innevarande mandatperiod. Endast de som nu är anställda som präster och diakoner i utlandskyrkan kan övergångsvis delta i valet av den ledamot som skall vara eller ha varit anställd som präst eller diakon i utlandskyrkan.
Det kan inte förutsättas att alla präster och diakoner anställda i utlandskyrkan har samma möjlighet att delta i det möte vid vilket valet äger rum som dem som är anställda inom landet. De utlandsanställda behöver därför ha möjlighet att brevrösta. Biskopen har det övergripande ansvaret för genomförande av valet av ledamöter som skall vara präst eller diakon. Biskopen får därför även avgöra hur förhandsröstningen skall gå till.
9 kap. 19 §
Stiftsfullmäktige i Visby stift har inga uppgifter avseende utlandskyrkan. Utlandsförsamlingarna är inte heller delaktiga i valet av ledamöter i stiftsfullmäktige. Utlandskyrkan är emellertid en angelägenhet för Svenska kyrkan som helhet och den nationella nivån. För att markera detta bör den nya fjärde ledamoten av de övriga ledamöterna i domkapitlet i Visby stift utses av Kyrkomötet.
10 kap. 5 a och 6 §§
De skäl som ligger till grund för bestämmelsens förslag om en styrelse för Svenska kyrkan i utlandet, vars kansli skall vara kyrkokansliet i Uppsala, framgår av de allmänna motiveringarna, där det framhålls att utlandskyrkan bör ha en stark förankring i den kyrkliga organisationen på nationell nivå. Förslaget om inrättandet av en styrelse för Svenska kyrkan i utlandet innebär att den nuvarande nämnden avvecklas.
Det måste av flera skäl vara klart vilka församlingar och andra verksamhet som tillhör Svenska kyrkan. Det är bland annat av betydelse för att veta när kyrkoordningens bestämmelser om utlandskyrkan är tillämpliga. Det bör vara en uppgift för Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet att fatta beslut om detta. Genom de föreslagna bestämmelserna om i kraftträdande kan den av 2002 års kyrkomöte nyvalda Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet fatta ett sådant beslut.
12 kap. 4 §
En konsekvensändring behöver göras när Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet ersätts av Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet.
12 kap. 8 a §
Eftersom utlandskyrkan är att se som en nationell angelägenhet skall Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet, liksom den tidigare nämnden, utses av Kyrkomötet. Utredningen har föreslagit att biskopen i Visby stift skall vara ordförande. Därmed blir det en parallell med stiftsstyrelserna. Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet har som grundläggande uppgift att främja församlingslivet inom utlandskyrkan. Denna uppgift tillkommer inom landet stiftet och stiftsstyrelserna. Det är därför lämpligt att biskopen på ett motsvarande sätt som i fråga om stiftsstyrelserna är ordförande i Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet. I stiftsstyrelsen är domprosten ersättare för biskopen som ledamot. I detta fall saknas en tjänst av samma art som domprosttjänsten. Någon särskild ersättare för biskopen som ledamot behöver heller inte utses. Som ersättare kan, i enlighet med utredningens förslag, en av Kyrkomötet vald ersättare gå in enligt den ordning som gäller för ersättarnas inträde till tjänstgöring.
12 kap. 9 §
Som en konsekvens av de föreslagna bestämmelserna i nya 12 kap. 8 a § skall det inte längre finnas bestämmelser om Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet i 9 §.
12 kap. 11 och 12 §§
För Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet skall gälla samma mandatperiod och andra allmänna bestämmelser som för andra organ på den nationella nivån vars ledamöter och ersättare väljs av Kyrkomötet.
12 kap. 13 och 13 a §
Ändringar i jävsbestämmelserna behandlas i Kyrkostyrelsens skrivelse KsSkr 2002:10 till 2002 års kyrkomöte. Att dessa paragrafer tas upp här beror på de konsekvensändringar som följer av införandet av Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet.
31 kap. 16 § och 32 kap. 16 §
Domkapitlet i Visby stift skall ha tillsyn över de präster och diakoner som är anställda i utlandskyrkan. Präster verksamma inom utlandskyrkan anställs alltid av Svenska kyrkan på nationell nivå genom Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet. Även annan utsänd personal är anställd av Svenska kyrkan på nationell nivå. Det kan tänkas att någon som är präst kan vara verksam inom utlandskyrkan utan att vara anställd som präst. Det kan också finnas diakoner som är anställda av en utlandsförsamling. Även för en sådana präster och diakoner bör frågor om behörighet att utöva uppdraget som präst respektive diakon prövas av Domkapitlet i Visby stift och inte - vilket annars skulle vara fallet - av Domkapitlet i Uppsala stift.
Med "präster/diakoner verksamma inom utlandskyrkan" avses de präster och diakoner som tjänstgör i församlingar och verksamheter utomlands. De präster som är anställda i kyrkokansliet och arbetar med frågor som avser utlandskyrkan hör inte till denna kategori.
33 kap. 9 §
En konsekvensändring behöver göras när Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet ersätts av Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet.
34 kap. 13 §
Prästerna i utlandskyrkan anställs på Svenska kyrkans nationella nivå genom Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet. Styrelsen blir därmed det organ som har att skicka in handlingar till domkapitlet för behörighetsprövning och yttrande när en präst skall anställas.
36 kap. 2 §
Vad som i kyrkoordningen avses med utlandskyrkan framgår av bestämmelserna i 2 §. Det är de församlingar och verksamheter som Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet med stöd av bestämmelserna i 10 kap. 5 a § har beslutat skall tillhöra Svenska kyrkan.
Åtminstone i detta skede är inte avsikten att kyrkoordningen annat än i begränsad utsträckning skall gälla för församlingar och verksamhetsplatser inom utlandskyrkan. Detta framgår av bestämmelserna i 2 § sista stycket. En präst i Svenska kyrkan som är verksam inom utlandskyrkan är dock på samma sätt som alla övriga präster - oavsett om de är anställda i Svenska kyrkan eller inte - bundna av kyrkoordningens bestämmelser i utövandet av sitt uppdrag inom kyrkans vigningstjänst. Det gäller t.ex. beträffande bestämmelserna i 31 kap. om uppdraget som präst och skyldigheten att följa Svenska kyrkans ordning i fråga om gudstjänster och kyrkliga handlingar. Motsvarande gäller beträffande en diakon.
36 kap. 6 §
Skälen för förslaget att utlandsförsamlingarna och de andra verksamhetsplatserna skall höra till utlandskyrkan har behandlats i de allmänna motiveringarna. Som en följd av att församlingarna och verksamhetsplatserna hör till stiftet omfattas dessa av biskopens i Visby stift uppgifter enligt 8 kap. 1 § och uppgiften att vistera stiftets församlingar enligt 8 kap. 2 §. Kopplingen till Visby stift medför också att den tillsyn som åvilar biskop och domkapitel enligt 57 kap. 1 § avser även utlandskyrkan. Tillämpning av bestämmelserna i 9 kap. 12 § om rösträtt vid valet av de ledamöter i domkapitlet som skall vara präst eller diakon är också beroende av att utlandsförsamlingarna tillhör Visby stift.
57 kap. 1 §
Utlandskyrkan skall som huvudregel omfattas av tillsyn i de former som gäller för församlingar i Sverige. Med hänsyn till att en sådan ordning kan komma att kollidera med de lagar som gäller i respektive verksamhetsland föreslås dock att någon beslutsprövning inte skall kunna ske.
57 kap. 7 a §
I kyrkoordningen och när den införts har stor vikt fästs vid församlingsinstruktionen. Den är ett instrument för stiftets tillsyn men har även betydelse för den lokala församlingens överväganden om hur den skall fullgöra sin grundläggande uppgift och som en utgångspunkt för verksamhetsplanering. Som en del i det beslut som avser främjande- och tillsynsfunktionerna avseende utlandskyrkan bör även tas in bestämmelser i kyrkoordningen om församlingsinstruktioner för utlandskyrkan. Det innebär att för varje församling, respektive där församling saknas, skall finnas en församlingsinstruktion som omfattar punkterna 2 och 4 i kyrkoordningen 57 kap. 5 §. Enligt utredningsförslaget skulle även punkterna 1 och 5 i den nämnda paragrafen finnas med i församlingsinstruktioner för utlandskyrkan. och verksamhetsplats. När det inte sker en sådan anpassning i övrigt till kyrkoordningen som utredningen föreslog är detta dock nödvändigt att begränsa församlingsinstruktionens omfattning. Det mest centrala i församlingsinstruktionen är det som anges 57 kap. 5 § 2, nämligen ett pastoralt program för församlingens grundläggande uppgift.
En församlingsinstruktion skall utarbetas av kyrkoherden och församlingens styrelse i samråd med domkapitlet. Den får utfärdas av domkapitlet efter godkännande av församlingens styrelse och kyrkoherde. var för sig. Med hänsyn till det ansvar som enligt förslagen i denna skrivelse skall tillkomma Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet är det nödvändigt att denna får tillfälle till yttrande över församlingsinstruktionen innan den utfärdas av domkapitlet. Det får förutsättas att det finns kontakter mellan Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet och församlingen innan det yttrandet avges så att det så långt möjligt finns en samsyn om församlingsinstruktionens utformning och innehåll. På verksamhetsorter där det inte finns någon församling med en styrelse ersätts denna av Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet.
Införandebestämmelserna
Punkt 1
Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet behöver kunna fatta vissa beslut så snart som möjligt efter det att Kyrkomötet beslutet de föreslagna ändringarna i kyrkoordningen.
Punkt 2
Enligt 12 kap. 11 § skall det väljas nya ledamöter och ersättare i bl.a. Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet redan vid Kyrkomötets sammanträde i september 2002. De som därmed utgör Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet bör omedelbart när nämnden ersätts av Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet övergå till att vara den styrelsen.
Punkt 3
Enligt de föreslagna ändringarna i 9 kap. skall domkapitlet i Visby stift ha en delvis annan sammansättning än övriga domkapitel. En ledamot och ersättare skall vara eller ha varit anställd som präst eller diakon i utlandskyrkan och en av de övriga ledamöterna och ersättarna skall utses av Kyrkomötet. När en präst- eller diakonledamot och ersättare skall utses för första gången bör endast de som är anställda som präster och diakoner i utlandskyrkan vara röstberättigade eftersom övriga präster och diakoner anställda i Visby stift och dess församlingar redan har valt ledamöter och ersättare i domkapitlet.
Punkt 4
För att domkapitlet i Visby stift skall få den föreslagna nya sammansättningen behöver Kyrkomötet vid sammanträdet i oktober 2002 utse en ledamot och en ersättare i enlighet med de nya bestämmelserna i 9 kap. 19 § andra stycket.
Förslag till ändring i Arbetsordning för Kyrkomötet
(SvKB 1999:3)
Kyrkomötet beslutar i fråga om Arbetsordning för Kyrkomötet (SvKB 1999:3) att 4 kap. 13 § skall ha följande lydelse.
|
|
Nuvarande lydelse
|
Föreslagen lydelse
|
13 § Kyrkorättsutskottet bereder ärenden om lagen om Svenska kyrkan (1998:1591), lagstiftningsfrågor om Svenska kyrkan som registrerat trossamfund, begravningsverksamheten och den kulturhistoriskt värdefulla egendomen samt Kyrkomötets arbetsordning och instruktioner för Kyrkostyrelsen, Kyrkofonden och nämnderna.
|
13 § Kyrkorättsutskottet bereder ärenden om lagen om Svenska kyrkan (1998:1591), lagstiftningsfrågor om Svenska kyrkan som registrerat trossamfund, begravningsverksamheten och den kulturhistoriskt värdefulla egendomen samt Kyrkomötets arbetsordning och instruktioner för Kyrkostyrelsen, Kyrkofondens styrelse, Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet och nämnderna.
|
Kyrkorättsutskottet yttrar sig i över vissa förslag enligt 4 kap. 21 §.
|
____________________________________
Detta beslut träder i kraft 1 januari 2003
Förslag till ändring i Ersättningsstadga (SvKB 2001:18)
Kyrkomötet beslutar i fråga om Ersättningsstadga (SvKB 2001:18) att 8 § skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse
|
Föreslagen lydelse
|
8 § Till ordföranden i Kyrkofondens styrelse, Nämnden för kyrkolivets utveckling, samt Nämnden för internationell mission och diakoni utgår ett fast årligt arvode motsvarande 100 procent av ett basbelopp och till vice ordföranden i dessa organ ett fast årligt arvode motsvarande 12,5 procent av ett basbelopp.
Till ordföranden i Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet utgår ett fast årligt arvode motsvarande 50 procent av ett basbelopp till dess vice ordförande ett fast årligt arvode motsvarande 12,5 procent av ett basbelopp.
|
8 § Till ordföranden i Kyrkofondens styrelse, Nämnden för kyrkolivets utveckling, samt Nämnden för internationell mission och diakoni utgår ett fast årligt arvode motsvarande 100 procent av ett basbelopp och till vice ordföranden i dessa organ samt i Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet ett fast årligt arvode motsvarande 12,5 procent av ett basbelopp.
|
____________________________________
Detta beslut träder i kraft 1 januari 2003
Förslag i enlighet med reservation 3 till instruktion för Styrelsen för Svenska kyrkan i utlandet
Inledande bestämmelser
1 § Styrelsen ansvarar självständigt för verksamhetens omfattning och inriktning i enlighet med vad som föreskrivits i kyrkoordningen och i denna instruktion.
2 § Styrelsen beslutar självständigt om användningen av för nämnden ändamålsdestinerade resurser.
Uppgifter
3 § Styrelsen har som uppgift att främja arbetet i utlandsförsamlingarna och i de verksamheter som bedrivs av utlandskyrkan på andra platser.
Härvid har styrelsen uppdraget
att tillse att Svenska kyrkan bedriver verksamhet på platser där det finns ett betydande antal svenska sjömän, turister och/eller utlandssvenskar samt i anslutning härtill ansvara för förekommande lokala ekumeniska kontakter,
att ansvara för Svenska kyrkans samarbete med motsvarande organ på ett nordiskt och internationellt plan,
att ansvara för Svenska kyrkans samarbete med Handelsflottans kultur- och fritidsråd,
att i samverkan med Svenska kyrkans övriga utrikesorgan utveckla ekumeniska och internationella kontakter,
att genom sina ombud och på annat sätt förmedla kunskap till församlingar och enskilda om styrelsens verksamhet,
att svara för rekrytering och utbildning av den utlandsbaserade personalen inom styrelsens ansvarsområde,
att samla in och fördela medel för den verksamhet som bedrivs inom styrelsens ansvarsområde, och
att främja jämställdheten mellan kvinnor och män inom styrelsens ansvarsområde.
Organisation
4 § Styrelsen skall i en arbetsordning eller i särskilda beslut meddela de ytterligare bestämmelser som behövs om styrelsens organisation och formerna för styrelsens verksamhet.
Sekreterare
5 § Sekreterare i styrelsen är den chef inom kyrkokansliet till vars ansvarsområde styrelsens verksamhet hör.
Ärendenas handläggning
6 § Styrelsen är beslutsför när ordföranden eller, vid förhinder för honom eller henne, en vice ordförande och minst hälften av de övriga ledamöterna är närvarande.
7 § Om ett ärende är så brådskande att styrelsen inte hinner sammanträda för att behandla det, får ordföranden ensam avgöra ärendet, om det inte är av principiell karaktär. Ett sådant beslut skall anmälas vid styrelsens nästa sammanträde.
8 § Styrelsen får i en arbetsordning eller i särskilda beslut lämna över till en eller flera ledamöter eller till någon som tjänstgör på kyrkokansliet att avgöra ärenden som är det slaget att de inte behöver prövas av styrelsen.
Avvikande mening
9 § Sekreteraren har rätt att få en avvikande mening antecknad till protokollet.
Närvarorätt
10 § Rätt att delta i styrelsens överläggningar men inte i besluten har alltid sekreteraren eller den han eller hon satt i sitt ställe, och föredragande eller sakkunniga som har kallats av styrelsen för behandling av ärendet.
Nämndens beslut
11 § För varje beslut skall det finnas en handling som visar
- dagen för beslutet,
- beslutets innehåll,
- vem som har fattat beslutet, och
- vem som har varit med om den slutliga handläggningen utan att delta i avgörandet.
__________________________________
Detta beslut träder i kraft den 1 november 2002, varvid Kyrkomötets beslut om Instruktion för Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet (SvKB 1999:10) upphör att gälla.