Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


Motion till Kyrkomötet
2002:158
av Per Ingvarsson
om tema för trettondedag jul och andra söndagen efter trettondedagen

Kyrkomötet

Mot 2002:158

Med anledning av Kyrkostyrelsens skrivelse 2002:4 Den svenska evangelieboken

Trettonde dag jul och första söndagen och andra söndagen hör ihop. Detta framgick tydligt i nuvarande evangeliebok. Herrens härlighet, Jesu dop, Jesus visar sin härlighet.

Så här skriver C H Martling angående dessa söndagar:

Trettondedag jul är en beteckning som är unik för vårt land. Dagens internationella beteckning är vanligen Epifania ("uppenbarelse") Trettondedagens tema är alltså Guds härlighets uppenbarelse i Kristus och denna tanke präglar Trettondedagstiden.

Redan under andra århundradet började man fira Epifania. Både födelsen, genom vilken Gud blev människa i Kristus, och dopet, vid vilket Fadern gav Sonen sitt vittnesbörd, var ju uppenbarelser av Guds härlighet. Till firandet av Epifania samlades senare även andra motiv som uttryckte Guds härlighets uppenbarelse i Kristus. Österns konungar, som följde stjärnan för att bringa den nyfödde konungen sin hyllning, bekänner med sin tillbedjan Guds härlighets uppenbarelse i Jesusbarnet. Till Epifania knöts tidigt berättelsen om bröllopet i Kana, där Jesus för första gången uppenbarade sin härlighet. Jesu dop och vinundret i Kana har numera fått sin plats på Första och Andra söndagen efter Trettondedagen. Trettondedagstidens genomgående tema är alltså Guds uppenbarelse i Kristus. Utifrån denna tanke är texterna avsedda att tolkas. I förkunnelsen får detta centrala tema inte fördunklas genom att andra motiv får bli dominerande.

Detta finns också uttryckt i den underbara antifonen från liturgia horarum som används kring trettonhelgen:

I dag förenas kyrkan med sin himmelske Brudgum:

i Jordanfloden avtvår Kristus hennes synder,

De vise männen skyndar med gåvor till Konungens bröllop

och gästerna gläds när vattnet förvandlas till vin, halleluja.

Jag vet att man i arbetet med evangelieboken försökt undvika allt som heter Herre och Härlighet. Dessa uttryck finns dock i evangelieboken var för sig, på Kristi himmelsfärds dag och Kristi förklarings dag. Jag vill att vi behåller den underbara rubriken "Herrens Härlighet" på trettondag jul alternativt "Jesu - eller Kristi Härlighet". Angående tredje söndagen vill jag att man på något sätt visar att den hör ihop med trettondedag jul, t.ex. "Jesus uppenbarar Guds härlighet".

Med anledning av ovanstående föreslår jag att Kyrkomötet beslutar

att temat för trettondedag jul skall vara "Herrens härlighet" och andra söndagen efter trettondedagen "Jesus uppenbarar Guds härlighet".

Linköping den 30 juli 2002

Per Ingvarsson

Previous PageTable Of ContentsNext Page


TillbakaUpp