Motion till Kyrkomötet
2002:155
av Per Ingvarsson
om söndagarna efter trefaldighet
|
Kyrkomötet
Mot 2002:155
|
Med anledning av Kyrkostyrelsens skrivelse 2002:4 Den svenska evangelieboken
Jag vet att detta varit uppe innan och jag vet också att man 1983 avfärdade ett förslag om att i stället kalla söndagarna: xx söndagen efter pingst (som jag egentligen tycker är rätt bra eftersom det är lätt att förstå). Man ska heller inte ändra något om det inte finns bra skäl för det. Nu finns det ett sådant!
Jag har länge funderat på ett sätt att räkna dessa dagar som både är enkelt och användbart. När jag sedan började jämföra vår evangeliebok med andra evangelieböcker så hittar man olika sätt som man försökt lösa detta "problem" med.
I Norge säger man "efter pingst". Att räkna efter pingst har ju den fördelen att alla vet vad pingst är. Men att kanske räkna efter pingst i november känns inte så bra.
I katolska kyrkan använder man begreppet "söndagar 'under året'". Man räknar helt enkelt alla söndagar som inte har ett särskilt namn och börjar med nummer ett "Första söndagen efter trettondedag jul", ungefär nionde söndagen motsvarar vår "första söndagen efter trefaldighet" (beroende på hur påsken infaller) osv. Ett system man införde under den senaste restaurationen. Är rätt så smart men det blir lite konstigt i skarven fastan och trefaldighet.
Så plötsligt i lördags mitt under predikoförberedelsen kom jag på ett annat sätt att använda beteckningen "söndagar under året". Låt oss i detta uttryck ge orden den betydelse vi spontant tänker på, dvs. 21 söndagen (under året) är helt enkelt den söndag som infaller vecka 21.
Detta får många spännande följdverkningar.
· 25 söndagen är alltid Johannes döparens dag (dagen efter midsommardagen), precis som idag.
· 26 söndagen skulle lämpligen bli apostladagen och skulle därmed alltid infalla i anslutning till den 29 juni (i nuvarande förslag oftast långt senare och kan om det kommer tidigt t.o.m. försvinna).
· 32 söndagen skulle lämpligen vara Kristi förklarings dag och skulle därmed också alltid hamna i början av augusti där också dagen hör hemma (6 augusti).
· 39 söndagen skulle bli den helige Mikaels dag och skulle infalla som i nuvarande förslag sept/okt.
· 41 söndagen skulle följdriktigt bli tacksägelsedagen. Skulle någon gång hamna lite senare än i dag.
· 44 söndagen skulle bli alla själars dag och alltid hamna som i dag i början av november.
På det här sättet blir det mycket lättare att hitta vilken söndag det är. Vet man veckan, så vet man söndagens namn. Högtidsdagarnas placering (som väldigt få egentligen känner till) får på det här sättet sin självklara och bättre (apostladagen och Kristi förklaring dag) plats.
Det blir också mycket enklare att planera i församlingarna eftersom man vet långt innan när de olika dagarna infaller. Varje månad får en tydligare karaktär.
Evangelieboken blir också mycket enklare att hitta i. Det är bara att bläddra sida efter sida. Enkelt, genialiskt och självklart när man kommit på det.
Ett kompromissförslag för den som absolut vill ha med trefaldighet skulle kunna vara:
21 söndagen, trefaldighetstid(en)
22 söndagen, trefaldighetstid(en)
osv.
Skulle denna motion gå igenom tar jag tillbaka mitt förslag angående mikaelidagens och alla helgons dags placeringar, eftersom jag menar att ovanstående förslag är bättre och ännu enklare.
Någon undrar kanske hur det gick med predikan, men det är en annan historia.
Med anledning av ovanstående föreslår jag att Kyrkomötet beslutar
att ändra namnen första söndagen efter trefaldighet osv. till det bättre och enklare 21 söndagen osv. enligt ovan.
Linköping den 30 juli 2002
Per Ingvarsson