Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


Motion till Kyrkomötet
2002:141
av Tomas Forsner
om ändringar i evangelieboken

Kyrkomötet

Mot 2002:141

Med anledning av Kyrkostyrelsens skrivelse 2002:4 Den svenska evangelieboken

I anslutning till KsSkr 2002:4 Den svenska evangelieboken vill jag föreslå följande ändringar.

A: Tredje söndagen i advent

Söndagen efter midsommardagen koncentrerar sig på Johannes döparens födelse och kallelse, medan 3 söndagen i advent tar upp hans förkunnelse och verksamhet. Detta är nog en riktig avvägning. Men en text som inte finns med på någon av söndagarna är Johannes Döparens egna ord om sig själv och den som kommer efter honom. Joh. 1:19-28. Denna text skulle med fördel kunna inledas med de tidiga orden om Johannes i samma kapitel v. 6-8 "det kom en man som var sänd av Gud, hans namn var Johannes. ... vittna om ljuset ..."

Texten skulle kunna föras till 2 årg. (med anknytning med ljuset med episteln 2 årg. "Profetorden bör ni låta lysa för er ..."

Den föreslagna evangelietexten 2 årg. Matt 11:12-19 föreslår jag förs ihop med 1 årg. evangelietext Matt 11:2-11.

B. Påskdagen

Att passionstiden och påsken fått fyra serier är ett bra förslag. Däremot menar jag det är att gå för långt att i Matteus-serien på påskdagen ta med missions- och dopbefallningen Matt 28:16-20. Händelserna utspelar sig i Galiléen och det måste rimligtvis ha tagit åtminstone någon eller några dagar att ta sig dit. Det hela utspelar sig troligtvis inte på påskdagen och kopplas i vårt kyrkoår snarare till Kristi himmelsfärds dag och innehållsmässigt till heliga trefaldighets dag där texten också är med (2 årg. evang.).

C. Midsommardagen

I skrivelsen redovisas förslaget att midsommardagen ägnas åt skapelsen. Förslaget är bra, även om jag sätter frågetecken inför delar av textvalet, bl.a. evangelietexterna, som verkar krystade.

Midsommar riktar svenskens tankar till naturens skönhet, med bl.a. blommor och fåglar. Vad vore mer naturligt än att ta med den evangelietext som först faller en i tankarna, Jesu ord i bergspredikan: "Se på himlens fåglar ... Se på ängens liljor ..." Matt 6: 25-30. Om man inte vill dubblera för många texter i kyrkoåret kan denna text, som i en längre tappning finns på 15 sönd e tref 1 årg., delas upp, varvid senare delen om att inte göra sig bekymmer för mat, dryck och kläder utan söka först Guds rike, behålles på denna söndag, Matt 6:31-34.

Var finns mer av anknytning till skapelsen i evangelierna? Varför inte en av texterna från friluftsmötet som avslutades med måltid i det gröna, brödundret? Av tradition finns Johannesevangeliets beskrivning med på midfastosöndagen, men man kunde exempelvis använda Mark 6:30-44. Här finns flera homiletiska anknytningspunkter: Vilan från mycket arbete, risken för utbrändhet, semestern står för dörren - "Följ med mig till en öde trakt ... så att ni kan vila er ...", "De gav sig av i båten ...". Här finns också världens matfråga, en viktig aspekt på vårt förvaltarskap av naturen och miljön: hur skall maten räcka, fördelas, vad händer när Gud får välsigna maten? "... han fördelade så att alla fick. Alla åt och blev mätta ..." Det myckna gröna gräset och matlagen utomhus ger inramning åt en text på midsommardagen.

En söndag om skapelsen bör också ta upp vårt problematiska förhållande till omvårdnaden av naturen och det ekologiska systemet. Midsommardagen har redan tidigare också fått karaktär av miljödag. Här borde två texter bli aktuella, bl.a. en text som utmönstrats ur evangelieboken, 1 Mos 3:17-19 om att människans synd resulterar i problem med naturen: möda, törne och tistlar, att få "slita för sitt bröd i sitt anletes svett". Dessutom får man med sig anknytningen till jorden, de välkända orden, aktuella i förhållande till ekologi, men också djupt existentiella: "Av jord är du tagen, jord är du och jord ska du åter bli."

Denna inriktning bör kompletteras med en episteltext som också borde höra hemma på midsommardagen, Rom 8:20-22. "Allt skapat har lagts under tomhetens välde ... med hopp om att skapelsen skall befrias ur sitt slaveri ... skapelsen ropar som i födslovåndor." Denna text finns på Frihetens söndag 12 sönd e tref 2 årg. Om man inte vill dubblera texten, kan man med fördel och med fokusering på befrielsen och friheten, begränsa texten till 8:23-24 eller 25. Vers 23 (som kan inledas en bit in i versen): "Vi som har fått Anden som första gåva ... ropar i vår väntan ... Gud skall ... befria vår kropp."

Ovanstående förslag skulle ytterligare förstärka men också fördjupa midsommardagens reflexion kring vårt förhållande till Gud och hans skapelse. Förslaget kan emellertid ge vissa följdändringar. Två har jag redogjort för, förändring av evang. 1 årg. på 15 sönd e tref och epistel 2 årg. 12 sönd e tref. Mitt förslag innebär också att två evangelietexter ersätts, nämligen Joh. 3:16-17 (2 årg.) "Så älskade Gud världen, att han gav den sin ende son" (lilla bibeln), vilken jag inte förstår varför den skulle vara med på midsommardagen, och Mark.16:15, där uppmaningen att predika evangeliet för hela skapelsen torde motsvara betydelsen mänskligheten.

Joh. 3:16-17 finns redan med i 3 årg. evangelium på 5 sönd i fastan. Annars tycker jag att den texten i sin korta form borde få sin plats på en mer framträdande söndag, exempelvis heliga trefaldighets dag/missionsdagen, exempelvis i 3 årg. Eftersom detta förslag också får följdverkningar, vill jag redan nu föreslå att evangelium 3 årg. på heliga trefaldighets dag, Joh 11:18-27, förs åter till 16 e tref, eller till 5 sönd i påsktiden 1 årg., där motiveringen om en kvinnas bekännelse till Jesus (SKU 2000:5 s. 126) blir mindre krystad än på heliga trefaldighets dag.

Förslaget innebär också att midsommardagens GT 2 årg. Job12:7-13 utgår.

Mot bakgrund av ovanstående förslår jag att Kyrkomötet beslutar

1. att fastställa följande textserier för 3 sönd i advent:

1 årg. Ev

Matt 11:2-19

2 årg. Ev

Joh.1:6-8, 19-28

2. att fastställa följande textserier för påskdagen:

Matteus-serien Ev Matt 28:1-15

3. att fastställa följande textserier för midsommardagen:

1 årg.

GT

1 Mos:1:1-13

 

Ep

Apg 14:15-17

 

Ev

Matt 6:25-30

2 årg.

GT

1 Mos 9:8-17

 

Ep

Apg 17:22-31

 

Ev

Joh 1:1-5

3 årg.

GT

1 Mos 3:17-19

 

Ep

Rom 8:20-22

 

Ev

Mark 6:30-44

4. att ovanstående följdförslag tas under övervägande.

Götene den 30 juli 2002

Tomas Forsner

Previous PageTable Of ContentsNext Page


TillbakaUpp