Motion till Kyrkomötet
2002:55
av Britta Olinder m.fl.
om kyrkoherdars valbarhet till kyrkofullmäktige i större kyrkliga samfälligheter
|
Kyrkomötet
Mot 2002:55
|
Det har visat sig att det finns olika meningar om tolkningen av kyrkoordningen, när det gäller kyrkoherdars valbarhet till kyrkofullmäktige i kyrkliga samfälligheter. I kyrkoordningen 33 kap. 6 § 3 mom. står det att "den som är anställd hos samfälligheten och som på grund av sina uppgifter har en ledande ställning bland de anställda" inte är valbar. Detta har tolkats så att den som tjänstgör som kyrkoherde inom samfälligheten därmed inte skulle vara valbar.
Mot denna tolkning talar den formella omständigheten att samma paragrafs 2 mom. anger att "den kyrkoherde som är ledamot och kyrkoherdens ersättare i samfällighetens kyrkonämnd" inte är valbar. Detta moment hade varit överflödigt, om den ovan angivna tolkningen av mom. 3 hade varit korrekt.
En jämförelse med kyrkoordningens regler för val till fullmäktigeförsamlingar eller motsvarande på andra nivåer talar också emot en så snäv tolkning av valbarhet. Den påminner mer om de begränsade valbarhetsregler, som gäller för nämnder av olika slag (se 33 kap. 9 §).
Mot den snäva tolkningen talar vidare följande sakliga omständigheter. Förhållandet mellan församling och samfällighet innebär ett frivilligt samarbete (2 kap. 9 §). Församlingar samverkar för att uppnå ekonomisk utjämning, resurshushållning och service. Därigenom uppnås stora fördelar. Samfälligheten handlägger alltså ekonomiska frågor, men dessa kan inte bedömas utan att församlingarnas mål och verksamhet beaktas i beslutsunderlagen. Den pastorala erfarenhet och teologiska kompetens som pastors deltagande i handläggningen medför, kan inte undvaras på någon nivå och den dubbla ansvarslinjen kommer i kyrkoordningen till uttryck på många sätt. I en stor samfällighet, som t.ex. Göteborgs med 37 samverkande församlingar, skulle det pastorala perspektivet riskera att bli ytterst svagt företrätt, om inte i dess fullmäktigeförsamling finge väljas in någon av samfällighetens alla kyrkoherdar. I synnerhet som väljarna i flera olika nomineringsgrupper har givit detta synsätt sitt stöd och röstat för några kyrkoherdar.
Så vitt vi har kunnat förstå av förarbeten och diskussioner i Kyrkomötet är det inte den snäva tolkningen av kyrkoherdars valbarhet som varit avsedd utan snarare en begränsning för "övergripande chefstjänst som kanslichef, kamrer, kyrkogårdschef eller annan förvaltningschef" (CsSkr 1999:3).
Mot bakgrund av det ovan anförda förslår vi att Kyrkomötet beslutar
1. att uttala sitt stöd för den logiska och mindre snäva tolkningen av kyrkoordningen 33 kap. 6 § 3.
2. att om yrkandet under punkt 1 inte bifalles en undantagsbestämmelse införes för samfällighet av viss storlek.
Göteborg den 11 juli 2002
Britta Olinder Eric Muhl Lotta Vahlne Westerhäll