4 Överväganden och förslag

Frågan om hur redovisningen av kyrkofondens ingående kapital per den 1 januari 2000 skall ske och om hur fondens kapital i övrigt skall beräknas behandlar Kyrkostyrelsen i skrivelsen om mål och rambudget till 2001 års kyrkomöte i enlighet med uppdraget från 2000 års kyrkomöte. Motionärernas förslag analyseras därför här enbart ur skattemässig synvinkel.

Att likna kyrkofonden redovisningsmässigt vid en stiftelse som motionärerna gör innebär att kyrkofonden också kan komma att betraktas som en egen juridisk person, vilket den inte är. Kyrkofonden har enligt lagen (1998:1592) om införande av lagen (1998:1591) om Svenska kyrkan med äganderätt av staten överlämnats till Svenska kyrkan. Om kyrkofonden i något avseende skulle betraktas som en juridisk person, skulle fonden också kunna bli föremål för inkomstbeskattning i vidare mån än vad som gäller för Svenska kyrkan.

Det är därför tveksamt att framställa kyrkofonden som en juridisk person genom att i kyrkoordningen beträffande kyrkofonden särskilt stadga om redovisningslagstiftning gällande för juridiska personer.

Avslutningsvis kan konstateras, att motionärernas förslag inte innehåller några bestämmelser om att kyrkofondens kapital skall förvaltas på ett etiskt försvarbart sätt i enlighet med kyrkans grundläggande värderingar. Dessa regler i kyrkoordningen lades till under 1999 års kyrkomötes behandling.

Kyrkostyrelsen föreslår att nuvarande bestämmelser om kyrkofonden kvarstår oförändrade.