Läronämndens yttrande
2001:15y
om Svenska kyrkans helhetssyn vad gäller vapenhandel, bistånd och konfliktförebyggande m.m.

Ln 2001:15y

Till Läronämnden har för yttrande överlämnats KsSkr 2001:8 om Svenska kyrkans helhetssyn vad gäller vapenhandel, bistånd och konfliktförebyggande samt motionerna KMot 2001:102 om aktivt fredsarbete och KMot 2001:104 om vapenproduktion.

Läronämnden, som ställer sig bakom skrivelsens intentioner, hänvisar till sina yttranden Ln 1998:503 och Ln 1991:506 där bl. a. följande anförs:

Utifrån kristen lärotradition kan man inta olika förhållningssätt beträffande bruk av våld för nationellt försvar. Kyrkan skall alltid söka vägar att minimera våld och skapa positiva förutsättningar för fred. I det sammanhanget måste också svensk vapenproduktion och vapenexport prövas samt möjligheten att omställa vapenindustrin till civil produktion.

Frågor om svensk vapenexport måste bedömas bl.a. med hänsyn till osäkerheten om hur vapnen kan komma att användas, de fattiga ländernas behov av andra varor, vapenhandelns roll i utvecklingen av konflikter och kriget som miljöförstöring.

Vidare vill Läronämnden, när det gäller frågan om etiska kriterier för kapitalplaceringar, hänvisa till sitt yttrande Ln 2000:12:

Läronämnden understryker att allt ägande och förvaltande har läroimplikationer, därför också valet av aktieinnehav. Kyrkan lever i världen med dess dilemman och etiska tvetydigheter.

I en värld full av konflikter är det alltid kyrkans uppgift att arbeta konfliktförebyggande. Det ligger i linje med kyrkans skapelsetro att värna människovärdet genom att arbeta för mänskliga rättigheter och demokrati. Detta är ett ansvar för alla människor av god vilja.

Uppsala den 14 maj 2001

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Bo Larsson

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Bengt Wadensjö, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Caroline Krook, Cristina Grenholm, Edgar Almén, Fredrik Lindström.