Läronämndens yttrande
2001:10y
om ekumeniskt nattvardsfirande

Ln 2001:10y

Till Läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 2001:33 om ekumeniskt nattvardsfirande.

Läronämnden har tidigare i sitt yttrande Ln 2000:4 framhållit följande:

Kyrkoordningens bestämmelser om formerna för inbjudan till ekumeniskt nattvardsfirande syftar till att en sådan inbjudan skall vara väl förankrad i församlingen. Därför föreskrives samråd med övriga präster liksom kyrkorådets medgivande innan kyrkoherden beslutar om sådan inbjudan. Bestämmelsen om att kyrkoherden skall ge sitt medgivande innan en präst medverkar vid ekumeniskt nattvardsfirande inom en annan kyrka har samma syfte.

Bestämmelserna i denna del av kyrkoordningen avser sådana kyrkor med vilka Svenska kyrkan ej har träffat en särskild ekumenisk överenskommelse. De kyrkor med vilka Svenska kyrkan träffat en särskild överenskommelse om kyrkogemenskap omfattas av andra regler. Den särskilda överenskommelsen innebär att Svenska kyrkan erkänt dessa kyrkors ämbeten.

I evangelisk-luthersk tradition är vigningstjänsten nära förbunden med församlingen och därför är ämbetsutövningen inte att betrakta som en enskild prästs angelägenhet. Detta gäller inte minst i den lokala ekumeniken, oavsett vem som inbjuder till gemensamt nattvardsfirande, eftersom ekumeniken syftar till vidgad och fördjupad församlingsgemenskap.

Uppsala den 8 maj 2001

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Carl Axel Aurelius

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Bengt Wadensjö, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Caroline Krook, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Edgar Almén, Fredrik Lindström, Björn Skogar, Anna-Lena Weberup.