Läronämndens yttrande
2001:8y
om stöd för söndagsledighet

Ln 2001:8y

Till Läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 2001:28 om stöd för söndagsledighet.

Söndagens helgd är en självklar och omistlig del av den kristna traditionen, som värnar såväl möjligheterna till vila och samvaro med andra, som möjligheten att i tro och eftertanke få möta Gud. Från såväl kristen som mänsklig synpunkt förblir det viktigt att värna om sabbatsbudet utan att för den skull skuldbelägga en annan människa och därvid glömma Jesu ord: "Sabbaten blev till för människan och inte människan för sabbaten." (Mark 2:27)

Uppsala den 8 maj 2001

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Bo Larsson

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Bengt Wadensjö, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Caroline Krook, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Edgar Almén, Fredrik Lindström, Björn Skogar, Anna-Lena Weberup.