Läronämndens yttrande
2001:6y
om olika gåvor och uppgifter i församlingen

Ln 2001:6y

Till Läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 2001:18 om diakonernas medverkan i gudstjänsten.

Diakonens uppdrag har i Svenska kyrkan en tydlig karitativ inriktning, vilken framgår av inledningstexten till sjunde avdelningen i kyrkoordningen:

Diakonen är genom sin gärning ett barmhärtighetens tecken i både församlingen och samhället. Diakonen har ett ansvar att göra kärlekens gärningar, särskilt mot utsatta människor. Uppgifterna varierar beroende på de lokala sociala behoven och församlingarnas strukturer och diakonala prioriteringar. Uppdraget har en karitativ inriktning som också kan komma till uttryck exempelvis i undervisning. Varhelst det finns mänsklig nöd är det diakonens kallelse att ingripa och inspirera andra att ta ansvar.

Läronämnden konstaterar att varken i denna text eller i kyrkoordningens bestämmelser finns ett liturgiskt diakonat, om man därmed avser att specifika liturgiska uppgifter är reserverade för diakoner.

Läran om det allmänna prästadömet är central i evangelisk-luthersk tradition. Därmed uttrycks att hela församlingen lever av Guds nåd (charis) och svarar i tacksamhet (eucharistia), 2 Kor 4:15. Denna församling liknas t.ex. i 1 Kor 12 och Rom 12 vid Kristi kropp, där lemmarna har fått olika Andens gåvor (charismata), som var och en bidrar till församlingens gemensamma lovsång och sändning i världen.

Till det som hotar kroppens liv hör inte minst den alltför mänskliga viljan att framhäva den egna uppgiftens betydelse och den egna gruppens roll. Men detta kan inte motverkas genom försök att reglera och avgränsa de olika uppgifterna i församlingen på ett sådant sätt att man spelar ut dem mot varandra. I stället gäller det att upptäcka det ömsesidiga beroendet och söka former för ett rikare samspel. Därför beskriver kyrkoordningens inledning till kapitel 17 gudstjänsten som "hela församlingens gåva och uppgift" och i inledningen till sjunde avdelningen sägs att "alla kyrkans anställda och medarbetare skall tjäna kyrkan och församlingen och i det uppdrag de fått bidra till att evangeliet blir känt, kyrkan uppbyggd och människorna tjänade". Också gudstjänsten och tjänandet, bönen och arbetet, hör djupast sett samman, något som Olov Hartman uttryckt på följande sätt:

Man går inte hem från gudstjänsten, man går hem och fortsätter den. Kyrkomurarna är egentligen bara ett skydd mot regn och vind, kyrkan slutar inte där. Gatorna är hennes sidoskepp. Fabrikerna är kapell och torgen förgårdar. Gudstjänsten pågår där också. Altaret i kyrkan är den plats där allt detta som bröd och vin får sin dom och välsignelse. Murarna mellan altare och arbete får inte skymma sikten och inte hindra processionen mellan den ena platsen och den andra. Ty Guds lag och evangelium har inneslutit alltsammans under ett enda valv. (Öppna kyrkan, 1958, s. 33f.)

Uppsala den 8 maj 2001

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Carl Axel Aurelius

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Bengt Wadensjö, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Caroline Krook, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Edgar Almén, Fredrik Lindström, Björn Skogar, Anna-Lena Weberup.