Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor


3 Ändring i bestämmelserna om utskick av röstkort

Bakgrund

Enligt 38 kap. 34 § kyrkoordningen skall blanka valsedlar sändas ut till de röstberättigande tillsammans med röstkortet. Det är alltså valsedlar där det endast finns en markering av vid vilket val den gäller. Det skall också finnas med en allmän information om de kyrkliga valen i samma försändelse.

Beroende på den lokala strukturen har en enskild väljare rätt att delta i tre eller fyra direkta val. Härvid bortses från Hovförsamlingen där de röstberättigande kan delta endast i valet av Kyrkomötet, om inte ett direktvalt kyrkoråd inrättas. Vidare bortses från möjligheten att det skulle komma att finnas församlingar med egen ekonomi och med kyrkostämma som beslutande organ. I övrigt finns följande fyra kombinationer av de tre eller fyra direkta valen.

1. Kyrkomötet, stiftsfullmäktige, kyrkofullmäktige

2. Kyrkomötet, stiftsfullmäktige, samfällda kyrkofullmäktige, kyrkofullmäktige

3. Kyrkomötet, stiftsfullmäktige, samfällda kyrkofullmäktige, direktvalt kyrkoråd

4. Kyrkomötet, stiftsfullmäktige, samfällda kyrkofullmäktige

Detta innebär att tillsammans med röstkortet skall tre eller fyra olika valsedlar skickas ut i fyra olika kombinationer.

I utredningsförslaget till kyrkoordning liksom i Centralstyrelsens förslag till 1999 års kyrkomöte föreslogs en annan typ av valsedel än den som nu anges i kyrkoordningen. På den tidigare föreslagna valsedeln skulle väljaren själv kunna ange en partibeteckning och avge en personröst. 1999 års kyrkomötets beslut om kyrkoordningen innebär att samma typ av valsedlar som tidigare har använts kommer att användas vid de kyrkliga valen även fortsättningsvis. Förslaget att sända valsedlar tillsammans med röstkortet motiverades på följande sätt i Centralstyrelsens skrivelse (CsSkr 1999:3).

Mot bakgrund av att den föreslagna modellen för valsedel är ny är det angeläget att alla röstberättigade genom att få del av ”omarkerade” valsedlar tillsammans med grupp- och kandidatförteckningen får klart för sig hur systemet är avsett att fungera, baserat på dessa. Det finns annars en risk att röstberättigade som från någon eller några nomineringsgrupper får sig tillsända valsedlar med förtryckt gruppbeteckning i form av bokstavskod blir oklara på dels innebörden av bokstavskoden, dels hur man kan rösta på annan nomineringsgrupp än som distribuerat förtryckt valsedel. I vallokalen och i anslutning till denna samt i lokaler för förhandsröstning bör endast få läggas ut valsedlar utan förtryckt gruppbeteckning.

Bestämmelserna om de direkta kyrkliga valen finns i kyrkoordningens 38 kap. Där anges att försändelsen med röstkort och valsedlar skall sändas ut i sådan tid att den kan beräknas vara väljarna till handa senast 18 dagar före valdagen.

Tidsgränserna i kyrkoordningen för utskick av röstkort och valsedlar bör ses samman med bestämmelserna om när röstlängden skall upprättas och om förhandsröstning. Kyrkostyrelsen skall upprätta en röstlängd för varje valdistrikt. Uppgifterna i det centrala tillhörighetsregistret 30 dagar före valdagen skall ligga till grund för uppgifterna i röstlängderna. För var och en som finns i en röstlängd skall Kyrkostyrelsen upprätta ett röstkort. Vid förhandsröstning på ett pastorsexpedition eller liknande skall väljaren lämna i från sig ett röstkortet. Den som brevröstar skall skicka med röstkortet i sin försändelse med valsedlar. För brevröstning finns ingen bestämmelse om när den kan påbörjas. Det innebär att brevröstning kan ske så snart väljaren fått sitt röstkort. Förhandsröstning på en pastorsexpedition eller annat särskilt röstmottagningsställe skall kunna ske från och med trettonde dagen före valdagen.

De redovisade tidsgränserna innebär för valet 2001 att avstämningsdag för röstlängden blir den 17 augusti. Röstkort och valsedlar behöver skickas ut den 27 augusti 2001. Antalet röstberättigade beräknas vara drygt 6,1 miljoner. Det finns således högst 10 dagar för att producera mer än 6 miljoner röstkort samt att förpacka dem tillsammans med tre eller fyra olika valsedlar i fyra olika kombinationer beroende på vilka val var och en har rätt att delta i.

I förberedelsearbetet inför valet 2001 har det visat sig vara mer komplicerat än som tidigare förutsatts att på kort tid sända ut röstkort och valsedlar enligt kyrkoordningens bestämmelser. Detta har framkommit vid kontakter med företag som i andra sammanhang svarar för likartade produktioner. Den komplicerande faktorn är att på en begränsad tid tillsammans med röstkorten och i rätt kombination för varje försändelse plocka samman valsedlar av i kyrkoordningen angiven utformning.

Överväganden och förslag

Att valsedlar skall sändas ut tillsammans med röstkortet är en nyhet som har införts genom bestämmelserna i kyrkoordningen. Motsvarande har inte gällt vid tidigare kyrkliga val och gäller inte heller vid de allmänna valen. När förslaget om utskick av valsedlar tillsammans med röstkortet först lades fram var det fråga om en annan typ av valsedlar än de som nu skall användas. På dessa föreslagna valsedlar skulle väljarna skriva en bokstavskombination för den nomineringsgrupp de röstade på och kunna markera en personröst.

Genom återgången till traditionella valsedlar kvarstår inte de ursprungliga motiven för att skicka ut blanka valsedlar tillsammans med röstkortet. Med den föreslagna typen av valsedlar skulle väljarna troligen ha använt de utsända blanka valsedlarna i relativt stor utsträckning. Blanka valsedlar av traditionellt slag torde däremot inte komma att användas på samma sätt. I regel används de valsedlar som nomineringsgrupperna låter trycka. Endast registrerade nomineringsgrupper kan delta i valen. I kyrkoordningen har också införts bestämmelser som innebär att nomineringsgrupper kan få ekonomiskt stöd för att trycka valsedlar.

Blanka valsedlar skall vara tillgängliga i alla lokaler där röstning kan äga rum, före och under valdagen. De kan också distribueras tillsammans med de kuvert som krävs för att kunna brevrösta. Det informationsbehov som skulle funnits om en ny typ av valsedlar hade introducerats finns inte, när traditionella valsedlar skall användas. Information om vilka val en väljare har rätt att delta i kommer att framgå av röstkortet.

Att genomföra kyrkliga val med fler än 6 miljoner röstberättigade är ett stort och omfattande projekt. Det har visat sig att distribution av röstkort tillsammans med blanka valsedlar är en särskilt kritisk punkt och ett riskmoment. Vi menar att det är ett överordnat intresse att tidsgränsen i kyrkoordningen för när röstkorten skall vara utsända kan hållas. Detta försvåras högst påtagligt och kan eventuellt misslyckas om blanka valsedlar på det sätt som anges i kyrkoordningen skall skickas tillsammans med röstkorten. De tidigare angivna motiven för att skicka ut blanka valsedlar till alla väljare kvarstår inte när inte en ny typ av valsedlar skall introduceras. Med hänsyn härtill och till risken för att distributionen av röstkort inte kommer att kunna genomföras på ett tillfredsställande sätt föreslår vi att det inte skall skickas ut några blanka valsedlar tillsammans med röstkortet. Detta medför att det behöver göras en ändring av 38 kap. 34 kap. kyrkoordningen i enlighet med vårt förslag.

Previous Pageksskr00-10-original.htmNext Page


TillbakaUpp