2000:60
av Tomas Forsner
om kostnader för det nya valsystemet

KMot 2000:60

1999 års kyrkomöte beslutade om ett nytt valsystem innebärande direkta val till alla nivåer i kyrkan. I praktiken kan det bli tre eller fyra direkta val. Beslutet följde vare sig utredningens eller Centralstyrelsens förslag. Beslutet fattades utan att de ekonomiska konsekvenserna kunde undersökas eller utredas. När det gäller andra beslut i kyrkomötet sker en noggrann bedömning av det ekonomiska utrymmet för föreslagna verksamheter eller åtgärder.

Kostnaderna för detta valsystem torde bli omfattande inte enbart på den nationella nivån. Beslutet innebär också utökade kostnader för stift och församlingar. Många inom och utom kyrkan frågar i hur hög grad det omfattande valsystemet tar kyrkoavgiften i anspråk.

Mot bakgrund av detta är det rimligt att man utreder och bedömer vilka de totala kostnaderna kan beräknas vara för införande och genomförande av valsystemet, såväl för den nationella nivån som för stift och församlingar. Utredningen bör presenteras.

Med hänvisning till ovan anförda hemställer jag

att Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att inför nästkommande kyrkomöte utreda och redovisa den beräknade totala kostnaden för samtliga nivåer i kyrkan för det nya valsystemet.

Götene den 16 mars 2000

Tomas Forsner