Fråga i Kyrkomötet
2000:13
av Yngve Kalin
om församlingsbegreppet med anledning av SOU 2000:17 om Folkbokföringen efter kyrka–statreformen

Fråga 2000:13

Fråga till Kyrkostyrelsen

I och med kyrka-statreformen har den kyrkliga indelningen blivit en intern kyrklig angelägenhet. Det är därför inte förvånansvärt att SOU 2000:17 har prövat om folkbokföringen alltjämt skall ske i de territoriella församlingarna och i de indelningsenheter som kyrkan fattar beslut om.

Utredningen har analyserat konsekvenserna av en förändring ur flera samhälleliga aspekter och kommit fram till att en ändring kan ske redan vid årsskiftet 2001 då begreppet territoriell församling ersätts i folkbokföringslagen med kommun. Under en övergångstid av fyra år (eventuellt längre) kan en dubbelregistrering ske för att underlätta en omställning för de olika användare som i dag använder den territoriella församlingen som ett begrepp i sin verksamhet.

Skulle utredningsförslaget bifallas får det mycket snart betydande konsekvenser för Svenska kyrkan.

Jag utgår ifrån att frågor som rör territorialförsamlingen som huvudman för begravningsväsendet kommer att justeras i en ny Begravningslag och att uppbördshjälpen av kyrkoavgiften för de kyrkotillhöriga kan äga rum på ett nytt sätt, men frågan är vilka åtgärder Kyrkostyrelsen vidtagit med anledning av utredningsförslaget förutom att lämna ett remissyttrande. Utredningen tillsattes 1998.

En fråga som snarast borde utredas är: Ska kyrkan själv hålla ett register över kyrkotillhöriga utifrån en territorialförsamlingsprincip, där kyrkan själv beslutar om indelningsgränser oberoende av samhället eller finns det skäl att förutsättningslöst utreda andra församlingsbegrepp och hämta erfarenheter från folkkyrkor i andra länder.

Vilka åtgärder har Kyrkostyrelsen beslutat om och vilken framförhållning finns om staten nu, eller inom de närmaste åren, beslutar att begreppet territorialförsamling upphör i den statliga indelningen och de register samhället kommer att föra?

Yngve Kalin