Fråga i Kyrkomötet
om vad mission är i dag

Fråga 2000:7

Fråga till Kyrkostyrelsen

Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till mina lärjungar: döp dem i Faderns, Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut. (Missionsbefallningen, Matt. 28:18-20)

Mission är ett av de fyra ”benen” i församlingsarbetet enligt kyrkoordningen. Några citat hämtade från Tro & Tanke 2000:1, Mission ett spel med många röster, av Kajsa Ahlstrand:

- I dagligt tal är det inte någon stor skillnad mellan mission och evangelisation (om nu någon använder evangelisation idag). De två begreppen överlappar varandra (sid. 13)

- Är mission att vinna människor för kristen tro? (sid. 15)

- Rent konkret betyder mission i de stora kyrkorna idag i mycket ringa utsträckning omvändelsemission riktad till människor som står utanför kyrkan, utan det är framförallt en fråga om samarbete mellan kyrkor på olika kontinenter …. Detta förhållande gör det både lättare och svårare att tala om mission. Å ena sidan slipper man det besvärande i att försöka övertala människor att byta religiös tillhörighet, å andra sidan innebär det färre möten med människor som följer andra religiösa traditioner än de kristna. (sid. 61)

I våra församlingar finns det många människor med annan tro än vår. Hur hanterar vi begreppet mission i dag? Enligt Kajsa Ahlstrand eller (och) missionsbefallningen? Eller skall vi anse att SKM:s nya idéförklaring är lösningen?

Svenska kyrkans mission är att i solidaritet med utsatta människor dela evangelium om Jesus Kristus, söka kyrkans enhet och vara ett tecken för Guds rike i världen. SKM är Svenska kyrkans redskap för internationell mission och skall taga vara på, samordna och inspirera stiftens och församlingarnas internationella missionsengagemang, sända och ta emot missionärer och därvid samarbeta med andra kyrkor och organisationer.

Börje Henriksson