Läronämndens yttrande
2000:16
om främjande av en reformatorisk process

Ln 2000:16

Till läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 2000:41 om främjande av en reformatorisk process.

För Svenska kyrkan är det ytterligt angeläget att hålla det reformatoriska arvet levande. Detta sker genom ständig självprövning och ständigt sökande efter nya uttrycksformer, eftersom ”kyrkan alltid bör reformeras” (ecclesia semper reformanda est). Rättfärdiggörelsen av nåd allena genom tron är den fundamentala artikel som speglar och värnar det som sker i gudstjänsten, i dop och nattvard, i själavård och bön, människors möte med levande Gud. Den nya bibelöversättningen och det arbete som nu pågår med kyrkans böcker är därför väsentliga inslag i en genuint reformatorisk process. Genom detta kan vi i vår tid tydliggöra och värna ”evangeliets bruk och gemenskapen vid Herrens bord” (usus euangelii et communio mensae Domini).

Uppsala den 9 maj 2000

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Carl Axel Aurelius

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius*, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Caroline Krook, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Edgar Almén, Fredrik Lindström.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.