Läronämndens yttrande
2000:13
om förtroendeskapande åtgärder mellan kyrkans förtroendevalda och anställda

Ln 2000:13

Till läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 2000:20 om förtroendeskapande åtgärder mellan kyrkans förtroendevalda och anställda.

Motionen belyser en väsentlig fråga. Perspektivet bör omfatta församlingen som helhet:

Delaktigheten i de döptas och troendes allmänna prästadöme förenar alla i församlingen, vigda och icke vigda. Alla har tillsammans ansvaret för att församlingens grundläggande uppgift blir utförd. Den demokratiska organisationen och kyrkans ämbete eller vigningstjänst har gemensamt ansvar för att bedriva en verksamhet i enlighet med Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära. (Kyrkoordningen, andra avdelningens inledning, jfr sjunde avdelningens inledning.)

Det är angeläget att dessa intentioner förverkligas. För att så skall kunna ske, behövs en mängd olika åtgärder.

Uppsala den 9 maj 2000

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Carl Axel Aurelius

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius*, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Caroline Krook, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Edgar Almén, Fredrik Lindström.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.