Läronämndens yttrande
2000:11
om kyrklig vigsel även för homosexuella

Ln 2000:11

Till läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 2000:1 om kyrklig vigsel även för homosexuella.

Motionärens hemställan aktualiserar ett stort frågekomplex, som för närvarande bearbetas i Teologiska kommittén och i Avdelningen för kyrkolivets utveckling. I avvaktan på resultatet av detta arbete hänvisar läronämnden till sitt principiellt hållna yttrande Ln 1995:18.

Uppsala den 9 maj 2000

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Carl Axel Aurelius

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius*, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Caroline Krook, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Edgar Almén, Fredrik Lindström.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.