Snabbprotokoll

Villkor för prästvigning, kyrkoherdetjänst m.m.

Andra kyrkolagsutskottets betänkande 1997:3

MOTIONERNA

I motion 1997:5 av Birger Hassel hemställs

att kyrkomötet beslutar uttala att det som framförts i motionens sammanfattning bör gälla i Svenska kyrkan.

I motion 1997:6 av Urban Gibson m.fl. föreslås kyrkomötet besluta

dels 1. en kyrklig kungörelse av vilken framgår att endast de personer som bejakar giltigheten i såväl kvinnors som mäns vigning och sakramentsförvaltning får prästvigas i Svenska kyrkan;

dels 2. en kyrklig kungörelse av vilken framgår att endast de personer som bejakar giltigheten i såväl kvinnors som mäns vigning och sakramentsförvaltning får anställas som kyrkoherdar med arbetsledande funktioner i Svenska kyrkan.

I motion 1997:26 av Tomas Forsner m.fl. hemställs

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen i samråd med Biskopsmötet utarbetar riktlinjer för samverkan i kyrkan trots olika ståndpunkter i ämbetsfrågan.

I motion 1997:36 av Paul Trossö hemställs

1. att kyrkomötet beslutar begära att Centralstyrelsen utarbetar en ordning som innebär att den som anställes/utnämns till arbetsledare/chef med tjänst inom Svenska kyrkan fullt ut skall respektera och följa den ordning som gäller för Svenska kyrkan när det gäller dess ämbete,

2. att kyrkomötet beslutar begära att Centralstyrelsen utarbetar otvetydigt klara riktlinjer för hur nya präster skall anställas och där se över möjligheterna att införa ett underteck nande av en lojalitetsförklaring gentemot Svenska kyrkans ämbetsordning.

I motion 1997:37 av Marianne Kronberg föreslås

att kyrkomötet beslutar utfärda en kyrklig kungörelse med innebörden att endast den som kan dela altartjänst med kvinnliga präster, och som bejakar kvinnors och mäns lika rätt att vara präst i Svenska kyrkan får anställas som kyrkoherde i Svenska kyrkan.

UTSKOTTET

En grundläggande utgångspunkt för utskottet är Läronämndens konstaterande att Svenska kyrkan har endast en gällande ordning i frågan om ämbetets utformning. Till denna hör att kvinnor och män kan och får utföra alla de uppgifter som ligger i uppdraget att vara präst. Ordningsfrågan blir en bekännelsefråga, om giltigheten i vigning och sakramentsförvaltning görs beroende av prästens person. Svenska kyrkan godtar i fråga om giltigheten inte två uppfattningar som förenliga med sin bekännelse. Detta är relevant för alla präster i tjänst.

Utskottet konstaterar att kyrkomötet och biskoparna är eniga om villkoren för präst vigning. Utskottet framhåller kyrkoherdes särskilda ansvar för samverkan mellan alla präster oavsett kön och understryker domkapitlens uppgift att avge yttrande vid tjänste tillsättningar liksom behovet av en bred information inom Svenska kyrkan i de frågor som behandlas i betänkandet. En framtida kyrkoordning måste innehålla tydliga regler i fråga om villkor för prästvigning och behörighet för anställning som kyrkoherde.

Utskottet föreslår att kyrkomötet begär att regeringen utfärdar kompletterande bestäm melser om behörighetsvillkor för anställning som kyrkoherde och att Centralstyrelsen utarbetar ett förslag till en kyrklig kungörelse om villkor för att bli präst innebärande att blivande präster måste bejaka giltigheten i såväl kvinnors som mäns prästvigning och sakramentsförvaltning.

Utskottet föreslår att förslaget om att det skall utarbetas riktlinjer för samverkan trots olika ståndpunkter i ämbetsfrågan avslås och understryker samtidigt behovet av en fort gående dialog, främst på den lokala nivån.

HEMSTÄLLAN

Utskottet hemställer

1. beträffande tillsättning av kyrkoherdetjänster

att kyrkomötet med anledning av KMot 1997:5 i denna del begär att Centralstyrelsen ger domkapitlen till känna vad utskottet anfört om domkapitlets yttrande vid tillsättning av kyrkoherdetjänster,

2. beträffande en kommande kyrkoordning

att kyrkomötet beslutar som sin mening ge Centralstyrelsen till känna vad utskottet anfört om en kommande kyrkoordning,

3. beträffande behovet av information

att kyrkomötet beslutar som sin mening ge Centralstyrelsen till känna vad utskottet anfört om behovet av information,

4. beträffande en kyrklig kungörelse om anställning som kyrkoherde

att kyrkomötet avslår KMot 1997:6, yrkande 2, och KMot 1997:37

5. beträffande begäran att Centralstyrelsen skall utarbeta en ordning och riktlinjer för anställning av präster

att kyrkomötet avslår KMot 1997:36, yrkande 1 och yrkande 2 i denna del,

6. beträffande undertecknande av en lojalitetsförklaring

att kyrkomötet avslår KMot 1997: 5 i denna del och KMot 1997:36, yrkande 2, i denna del,

7. beträffande skrivelse till regeringen om behörighet för anställning som präst

att kyrkomötet hos regeringen begär en sådan ändring i förordningen (1992:997) om biskops- och prästtjänster att endast den som är beredd att samverka i alla med tjänsten förenade uppgifter är behörig till en tjänst som kyrkoherde,

8. beträffande en kyrklig kungörelse om villkor för inträde i det kyrkliga ämbetet som präst

att kyrkomötet med anledning av KMot 1997:6, yrkande 1 begär att Centralstyrelsen utarbetar ett förslag till en kyrklig kungörelse i enlighet med vad utskottet anfört

9. beträffande riktlinjer för samarbete i ämbetsfrågan

att kyrkomötet avslår KMot 1997:26

RESERVATIONER

1. i frågan om skrivelse till regeringen

av Hans-Olof Hansson och Hans-Olof Andrén som anser

att punkt 7 i utskottets hemställan borde ha utgått [Ingen skrivelse till regeringen]

2. i frågan om kungörelse om villkor för inträde i det kyrkliga ämbetet som präst

av Hans-Olof Andrén och Hans-Olof Hansson som anser

att utskottets hemställan borde ha följande lydelse

8. beträffande en kyrklig kungörelse om villkor för inträde i det kyrkliga ämbetet som präst

att kyrkomötet avslår KMot 1997:6 yrkande 1

Särskilt yttrande

av Hans-Olof Hansson och Hans-Olof Andrén

I yttrandet poängteras det gemensamma ansvaret för att motverka polariseringen i de batten. Flera olika faktorer behöver beaktas i lämplighetsprövning och vid anställning. Konsekvenserna tillämpningen av en skarpare gränsdragning liksom hanteringen av minoriteters trosövertygelse behöver belysas. Kyrkan som helhet bör ta ansvar för fort satta samtal eftersom den enskilda ämbetsbäraren inte fritt kan välja konsekvenserna av sin uppfattning.

Beslut

Kyrkomötet beslutade

att i moment 1 bifalla utskottets hemställan efter votering,

att i moment 2 bifalla utskottets hemställan,

att i moment 3 bifalla utskottets hemställan,

att i moment 4 bifalla utskottets hemställan,

att i moment 5 bifalla utskottets hemställan,

att i moment 6 bifalla utskottets hemställan,

att i moment 7 bifalla utskottets hemställan efter votering och rösträkning (190 ja, 47 nej, 5 avstod),

att i moment 8 bifalla utskottets hemställan efter votering och rösträkning (212 ja, 25 nej, 8 avstod),

att i moment 9 bifalla utskottets hemställan efter votering.

[Innehållsförteckning] [Snabbprotokoll]