SnabbprotokollFörsta kyrkolagsutskottets betänkande Särskilda kyrkoavgifter Första kyrkolagsutskottets betänkande 1997:1 I motion 1997:9 av Gösta Äng m.fl., hemställs att kyrkomötet hos regeringen begär en sådan ändring av kyrkolagen att minst 70 % av egendomsförvaltningarnas netto skall återföras till pastoraten i den egna stiftet och högst 30 % tillfalla Kyrkofonden. Stiftssamfälligheterna skall enligt 42 kap. 15 § Kyrkolagen betala särskild kyrkoavgift till Kyrkofonden. Den särskilda kyrkoavgiften beräknas enligt bestämmelserna i 42 kap. 16 § och uppgår till femtio procent av den nettovinst som uppkommer under räkenskapsåret på förvaltningen av prästlönefastigheterna och stiftets prästlönefond. Nuvarande reglering bygger på de förslag angående förvaltning av Svenska kyrkans finansförmögenhet som regeringen överlämnade för kyrkomötets yttrande år 1993 och som kyrkomötet, så vitt nu har betydelse, godtagit på förslag av detta utskott i betänkandet. Den särskilda kyrkoavgiften är emellertid en del av systemet för ekonomisk utjämning inom Svenska kyrkan. För innevarande år inbringar den särskilda kyrkoavgiften, beräknad på fjolårets nettovinst, 176 milj. kr. till Kyrkofonden. Beloppet kan ställas i relation till vad den allmänna kyrkoavgiften samtidigt inbringar, eller 571 milj. kr. Yrkandet i motionen innebär krav på en nedsättning av den särskilda kyrkoavgiften med minst två femtiodelar. För förslaget framför motionärerna principiellt hållna argument, som utgår från att prästlönefastigheterna och stiftens prästlönefonder, på vars avkastning den särskilda kyrkoavgiften beräknas, blivit församlingarnas egendom på grund av enskilda donationer och att den nuvarande avgiftsnivån får antas stå i strid med donatorernas vilja. Utskottet vill erinra om att den nuvarande avgiftsnivån har bestämts efter kyrkomötets hörande 1993 och i enlighet med dess uttryckliga ställningstagande därtill. Som framgår både av 1993 års regeringsskrivelse och utskottsbetänkandet går det inte heller att vidta en sådan åtgärd som den i motionen nu föreslagna utan ytterligare ingrepp i det kyrkliga utjämningssystemet. Att så är fallet står i öppen dag redan vid konstaterandet att motionsförslaget skulle medföra behov av att i stället höja den allmänna kyrkoavgiften åtminstone från nuvarande åtta till mer än nio öre per skattekrona för att tillförsäkra Kyrkofonden oförändrade inkomster. Jfr. utskottets uttalanden om systemet såsom en avbalanserad helhet (1KL 1996:5, s. 3). Utskottet kan följaktligen inte nu tillstyrka bifall till motionsyrkandet. att kyrkomötet avslår motion 1997:9. att bifalla utskottets hemställan. |