Motion till ombudsmötet

1997:524

av Britas Lennart Eriksson
Om antal ledamöter i utskott

I två av de verksamhetsberättelser (StSkr 1997:502) som överlämnats till årets ombudsmöte framgår att berörda nämnder valt arbetsutskott bestående av en majoritet av nämndens ledamöter. Det gäller Nämnden för Svenska kyrkans mission och Svenska kyrkans nämnd för internationell diakoni/Lutherhjälpen.

Svenska kyrkans organisation på riksnivå skall vara demokratisk och bör, enligt min mening, följa vedertagna demokratiska arbetsformer. Därför är det högst otillfredsställande att fundamentala demokratiska spelregler sätts ur spel i och med att ett utskott får bestå av en majoritet av nämndens ledamöter.

Därför hemställer jag om att ombudsmötet beslutar

att i instruktionerna för styrelse och nämnder införs en bestämmelse som säger att utskott får endast bestå av mindre antal ledamöter än hälften av antalet ledamöter i styrelse/nämnd.

Hjo den 18 juli 1997

Britas Lennart Eriksson