1997:523

av Eskil Jinnegård
Om ökade insatser avseende Svenska kyrkans konfirmandarbete

I styrelsens verksamhetsberättelse för år 1996 (StSkr 1997:502) anger Församlingsnämnden att nämnden koncentrerat sitt arbete kring uppföljning av 1994 års riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete. Nämnden har även studerat församlingarnas prioritering av konfirmandarbetet.

I många församlingar deltager alltför få ungdomar i konfirmandarbetet. Det är angeläget att Svenska kyrkan ökar sina insatser så att ungdomarna inser att konfirmationen är en viktig milstolpe i deras liv. En allsidig information till ungdomarna är en viktig åtgärd. Denna kan ske på olika sätt, t.ex. genom en ökad kontakt med eleverna i skolans högstadium. Alla möjligheter måste prövas i denna fråga som är av stor betydelse för kyrkans framtid.

Mot bakgrund av det anförda hemställs

att ombudsmötet som sin mening ger Stiftelsestyrelsen tillkänna vad i motionen anförts om ökade insatser för Svenska kyrkans konfirmandarbete.

Fristad den 16 juli 1997

Eskil Jinnegård