1997:521

av Björn-Eric Carlsson m.fl.
om ökade resurser till SKUTs verksamhet

Svenska kyrkan i utlandet (SKUT) röner allt större efterfrågan på sina tjänster. Anspråk ställs på etablering på nya platser, på utökad verksamhet där SKUT redan finns, samtidigt som protesterna är starka när verksamhet på vissa platser ifrågasätts. (StSkr 1997:501).

SKUTs ekonomi har blivit alltmer ansträngd. Trots stora ekonomiska insatser både hemma och ute, har bidraget från Kyrkofonden till SKUTs verksamhet fått allt större betydelse för att finansiera verksamheten. Det relativt minskande kyrkofondsanslaget kommer att medföra krav på betydande förändringar av SKUTs verksamhet. En åtgärd som då kommer att vidtagas är avveckling av verksamheten på ett antal platser. En sådan avveckling är djupt olycklig, speciellt mot bakgrund av den förändring av arbetsmarknaden som pågår, med alltfler svenskar verksamma i andra länder. För att kunna tillfredsställa de krav som riktas mot Svenska kyrkan i utlandet måste ytterligare medel tillskjutas från Kyrkofonden.

Vi hemställer

att ombudsmötet ger Stiftelsestyrelsen tillkänna vad som i denna motion anförts, samt

att ombudsmötet uppdrar åt Stiftelsestyrelsen att verka för att ytterligare medel ställs till SKUTs förfogande.

Björn-Eric Carlsson  Lars Starkerud

Gunnar Prytz  Ann Marie Nylander