1997:520

av Roland Johansson
om TV-kanal

I kyrkans uppgift finns uppdraget att på olika sätt påverka samhället i en positiv riktning. Vi skall bevara det goda och förvalta skapelsen så att kommande generationer får leva gott på jorden. Kyrkans roll i samhällsutvecklingen och förvaltandet av skapelsen skulle kunna vara större.

Vi har ett mycket bra program vad gäller goda relationer och gott förvaltarskap. Det kan sammanfattas i Bergspredikan i Matteus evangelium kapitel 5-7 och speciellt orden i 7:12, "Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem".

Det är många som upplever att det behövs mer av kyrkans program/budskap i samhällsdebatten. Kyrkan borde höras mer. Och därmed vara med och påverka utvecklingen mer än vad hon gör idag. Tiden då "kyrkan stod mitt i byn" och var en naturlig del i samhällsutvecklingen är för länge sedan passé. Men vi har fortfarande stort förtroende hos stora delar av svenska folket. Och det kyrkan står för har stark förankring hos enskilda människor.

Vi upplever nu en internationalisering inom politik och näringsliv. Det medför att många beslut som tidigare togs på lokal nivå av enskilda människor nu i stället blir beslut som fattas centralt, långt bort från dem som berörs. Värderingar, konsumtions- och beteendevanor ändras. Under de senaste decennierna märker vi hur individualismen får företräde framför ansvarskänslan för medmänniskan. Unga har svårt att känna medkänsla. Många händelser under de senaste åren visar på detta.

Grunden för dagens värderingar är den fostran och utbildning som ges. Men också massmedia påverkar. Och under de senaste åren har vi fått många nya tidningar, radio- och TV-kanaler. Dagens utbud av TV är mycket stort, även om de flesta bara kan ta del av tre kanaler, två public service-kanaler, med Sveriges Television som ansvarig och TV4 som är en kommersiell kanal. Med satellitmottagare kan enskilda hushåll och ofta kommunala och privata bostadsföreningar ta in ett mycket stort antal kanaler. Det stora utbudet medför också mottagninsgmöjligheter dygnet runt.

För att finansiera de kommersiella kanalerna krävs reklam. För att få tillräckligt många annonsörer behövs höga tittarsiffror. Och för att få höga tittarsiffror krävs intressanta program. Utbudet av "bra" intressanta program är inte tillräckligt stort. Utan för att få fram program inom de ekonomiska ramar som verksamheten tillåter, produceras som jag anser undermåliga program. Och finansiärerna som samtidigt är annonsörer är tvungna att acceptera det utbud som finns. Jag tror att det finns många annonsörer och sponsorer i Sverige som är beredda att satsa på en kanal som har ett utbud baserat på etiska värderingar i stil med dem kyrkan står för. Jag tror också att vi har tillräckligt många duktiga författare och producenter som kan göra programmen.

I framtiden kommer vi att få ny teknik för kommunikation av tal och bilder. Vi kommer att kunna se och välja från ett mycket stort utbud.

För att ha beredskap inför framtiden föreslår jag

att ombudsmötet beslutar begära att Stiftelsestyrelsen låter utreda möjligheterna för Svenska kyrkan att vara med och erbjuda program i en egen eller samverkande TV-kanal.

Sollentuna den 19 juni 1997

Roland Johansson