1997:519

av Tomas Forsner
om arbetstidsförkortning i Svenska kyrkan

Inom kyrkan är det fullt upp med organisationsfrågor. Men kyrkan behöver också orka med att engagera sig i vårt samhälles framtidsfrågor. Evangeliet gäller hela människan, inte endast en andlig del av henne. I samhället och för många människor är den stora frågan sysselsättning och arbetslöshet. Allt fler prognoser visar att även om det kommer en högkonjunktur kommer arbetslösheten också fortsättningsvis att ligga på en hög nivå.

Inom kyrkan börjar det talas om att arbetslöshet kan uppstå för präster och andra kyrkligt anställda. Anställningsstopp införs i pastorat med dålig ekonomi. Samtidigt finns det många som skulle vilja utbilda sig till kyrklig tjänst. Kan vi ta vara på dem nu inför en situation med stora pensionsavgångar eller sviktande tro på att kyrkan ska ha råd med lika mycket anställda som förut?

Frågan om arbetstidsförkortning bollas fram och åter, och inte många vill ta i den på allvar. I kyrkan betonar vi människors lika värde. Vi talar om rättvisa i tredje världen. Vi talar om jämlikhet. Sammantaget måste detta också innebära lika möjlighet att få del av utbildning och arbete och lön, och att vi gör allt vi kan för att motarbeta det s.k. två-tredjedelssamhället.

Inom industri och andra branscher kan arbetskraft rationaliseras både genom arbetstidsförkortning eller maskinell hantering. Inom kyrkan kan bortrationalisering av personal inte ske på samma sätt, utan att verksamheten blir lidande. Därför kunde kanhända en arbetstidsförkortning också innebära att man skapar flera arbetstillfällen.

Vare sig kyrka eller samhälle är moget för en generell arbetstidsförkortning. Men för att veta vad den skulle innebära, behöver man pröva. Man skulle på frivillighetens väg kunna pröva olika modeller på ett antal kyrkliga arbetsplatser av olika slag, och på så sätt bidra till den samhälleliga diskussionen.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställer jag

att ombudsmötet begär att Stiftelsestyrelsen i kontakt med berörda arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer undersöker möjligheten av att pröva olika modeller för arbetstidsförkortning.

Götene den 19 juni 1997

Tomas Forsner