1997:509

av Nils Svensson och Birgitta Johansson
om information om begravningsväsendet för nyinflyttade i Sverige

De senaste decennierna har väldigt många människor flyttat till Sverige. Många av dem är inte medlemmar i Svenska kyrkan eller något annat samfund.

Förr eller senare möter man frågan om begravning. Några begravs i hemlandet, kanske efter en begravningsgudstjänst i Sverige. Andra kommer att begravas här.

Först i samband med dödsfallet upptäcker många att man inte är med i någon kyrka eller annat religiöst samfund. Ändå hoppas man på hjälp från Svenska kyrkan, och det är klart att vi skall försöka hjälpa till.

Därför bör varje person/familj vid inflyttning få en information om vad som gäller i samband med dödsfall och begravning i Sverige - både på den kyrkliga sidan och den samhälleliga. Detta kan göras i samband med andra kyrkor och religiösa samfund i Sverige.

Med anledning av ovan anförda hemställs

att ombudsmötet hos Stiftelsestyrelsen begär att församlingsnämnden skall vidtaga åtgärder i motionens anda.

Växjö stift 1997

Nils Svensson Birgitta Johansson